TEVRAT ZEBUR VE
İNCİLLERDE
ALLAH TEÂLÂ’YA
YAKIŞTILAMAYACAK SIFATLAR
·
Bir Milletin Allah’ı Olmak
·
İstirahat Etmek[3]
“Ve Allah, yaptığı işi yedinci günde
bitirdi ve yaptığı bütün işten yedinci günde istirahat etti.”[4]
·
Nadim Olmak, Nedamet Etmekten Yorulmak[5]
“Rab yeryüzünde adamı yaptığına nadim
oldu ve yüreğinde acı duydu ve Rab dedi : ‘Yarattığım adamı ve hayvanları…
toprağın üzerinden sileceğim. Çünkü onları yaptığıma nadim oldum.”[6]
… “Kim bilir belki Allah döner ve nadim olur ve
kızgın öfkesinden döner de yok olmayız. Ve Allah… onlara yapacağını söylemiş olduğu kötülükten ötürü Allah nadim
oldu[7]
ve onu yapmadı.”[8]
“Sen beni kendinden attın, Rab diyor, geriledin, ben de üzerine elimi uzattım
seni helak ettim, nedamet ede ede[9]
yoruldum[10]
·
Hatırlamak
·
Kıskanmak
“Rab … dedi : … ‘Allah olmayanla beni
kıskandırdılar …ben de kavmim olmayanlarla onları kıskandıracağım.”[13]
“O zaman Rab, memleketini kıskandı
ve kavmine acıdı ve Rab cevap verip dedi : ‘İşte size buğday ve yeni şarap
göndereceğim.”[14]
·
Küsmek
“Ve Rab dedi : Adını Lo – ammi (merhamete
ermemiş)[15]
koy. Çünkü siz benim kavmim değilsiniz, ben de sizin Allah’ınız olmayacağım.”[16]
·
Sarhoş Gibi Uyanmak
“Uyanan için rüya nasılsa Ya Rab sen
uyanınca[17] onların suretini hor göreceksin.”[18]
… “O zaman Rab uyanan adam gibi, şaraptan bağıran bir yiğit gibi uyandı.”[19]
·
Islık Çalmak
“Ben Allah’ım, Rabbim. Onlara cevap
vereceğim ve etrafımdan olanlar yiğit gibi olacaklar ve şarap içmiş gibi
sevinecekler … onlara ıslık çalıp, kendilerini toplayacağım.”[20]
·
Yenilmek
“ve dedi : ‘Artık sana Yakup değil ancak
İsrail denilecek ; Çünkü Allah ile ve insanlarla uğraşıp yendin.”[21]
·
Soyulmak
“İnsan Allah’ı soyar mı? Siz ise beni
soymaktasınız.”[22]
·
Kandırmak … Aldatmak[23]
“Ya Rab! Beni kandırdın, ben de kandım,
benden kuvvetlisin, bütün gün gülünç oldum, herkes benimle eğleniyor.”[24]
“Ah Ya Rab! Size selamet olacak diyerek gerçek bu kavmi ve Yeruşalim’i çok
aldattın.”[25]
·
İnsafsızlık
“Toz gibi, kül gibi oldum. Sana
çağırıyorum, bana cevap vermiyorsun. Ayağa kalkıyorum, gözünü bana dikiyorsun.
Bana karşı insafsız oldun, elinin kuvvetiyle bana eza etmektesin.”[26]
·
Gaddarlık
“Canımın acılığı ile söyleyeyim, Allah’a
diyeyim : ‘Beni mahkum etme; ne için benimle çekişiyorsun? Bana bildir,
gaddarlık ediyorsun[27]…
kötülerin niyetine ışık veriyorsun. Bu senin için iyi mi? … Benim fesadımı
arıyorsun ve suçumu araştırıyorsun … Artık kes ve beni rahat bırak da biraz
ferah bulayım”[28]
·
Saptırmak – Sapıklığa Bakmak
“Göklerden bak da, kutsiyetinin ve
izzetinin meskeninden gör, gayretin ve ceberutun nerede? Gönlünün özlemesi ve
merhametlerin benden kendilerini esirgediler … Ya Rab, kendi yollarından bizi
niçin saptırıyorsun?[29]
… “Ya Rab’ Ne vakte kadar imdada çağıracağım da sen işitmeyeceksin? Sana,
zorbalık diye feryat ediyorum ve sen kurtarmıyorsun. Niçin fesadı bana
gösteriyorsun, kendin de sapıklığa bakıyorsun?”[30]
·
Saçmalık
“Allah’ın akılsız olan şeyi[31]
insanlardan
daha hikmetlidir ve Allah’ın zayıf olan şeyi, insanlardan daha kuvvetlidir.”[32]
·
Kocalık
“Senin kocan seni yaratandır; O’nun ismi
Orduların Rabbi’dir.”[33]
·
Babalık[34]
“Firavun’a diyeceksin : Rab şöyle diyor :
‘İsrail ilk oğlumdur, ilkimdir ve sana dedim oğlumu salıver ki bana ibadet
etsin.”[35]
… “Baba diye çağırırız, Allah’ın evladı olduğumuza Ruh kendisi bizim ruhumuzla
şehadet eder.”[36]
Yusuf Ulucan
[1] Bu cümle, Hazreti Süleyman’dan sonra parçalanan
Yahudilerden, kuzeyde kalanların kurduğu
İsrail Krallığı bölgesinde krallardan birinin Elişa (Elyesa) Peygambere hediye
sunarken yaptığı konuşmanın içinde geçmektedir. Bununla birlikte Yahudi
kavminin değişmez inancını da ifade etmektedir. Pavlus, Romalılara Mektubunda
bu düşünceye karşı çıkmaktadır. (3 / 29) Kur’an-ı Kerim’e göre ise Allahu
Teala, “göklerin, yerin ve ikisi arasındakilerin Rabbidir. (ör. Nebe Suresi
(78) : 37)
[2] 2. Krallar : 5 / 15
[3]Kur’an-ı Kerim, Kaf Suresi (50) : 38: “Hiç
kuşkusuz gökleri, yeri ve ikisinin arasındakileri altı günde yarattık ve bize
bir yorgunluk da çökmedi.”
[4] Tekvin / Yaratılış : 2 / 2 – 3
[5] “Nadim Olmak” kavramı Yeni Çeviri’de bir
çok yerde “vazgeçmek” ve “düşüncesini değiştirmek” kelimeleri ile
gösterilmiştir. Bilindiği gibi “nadim olmak” pişmanlık duymak anlamı
taşımaktadır. Yeni Çeviri’de bu kavram biraz hafifletilerek “vazgeçmek” şekline
dönüştürülmüştür. Ancak her iki kavram da Allah’a yakıştırılamaz ve O’na sıfat
olamaz.
[6]Tekvin / Yaratılış : 6 / 6 – 7
[7] Bu cümleler Hazreti Yunus’un kavmi ile
ilgili kıssanın içinde geçmektedir.
Konunun Kur’an-ı Kerim’deki anlatımında “başlarına gelen felaketi gördükten
sonra iman eden topluluğun üzerinden azabın kaldırılmasının” yalnızca Yunus
aleyhisselamın kavmine tanınmış bir fırsat olduğu belirtilmekte ve Yunus Suresi
(10) : 98 ve Saffat Suresi (37) : 148. ayetlerinde “onları bir süreye kadar
yararlandırdık” buyrulmaktadır. “Azabın kaldırılması” Eski Ahit’in Yunus
Kitabı’nda “Allah’ın pişman olması” şeklinde yorulmaktadır.
[8]Kitab-ı Mukaddes, Yunus : 3 / 9 – 10
[9] “nedamet ede ede …” cümlesi Yeni çeviri’de
“merhamet ede ede yoruldum” şeklinde düzenlenmiş ve “nedamet” kavramı
“merhamet” kavramıyla değiştirilmiştir.
[10] Yeremya : 15 / 6
[11]“Hatırlamak” ,
“unutmak” fiilinin karşıt anlamlısıdır.
Oysa Allah, noksanlıktan beridir.
[12]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 2 / 24 – 25
[13]Tesniye / Yasanın Tekrarı : 32 / 21 (kısaltılarak alınmıştır)
[14]Yoel : 2 / 18 – 19
[15] “Lo – ammi / merhamete ermemiş” cümlesi Osmanlıca metinde ve Yeni Çeviri’de
“halkım değil” şeklindedir.
[16] Hoşea : 1 / 9
[17] Kur’an-ı Kerim, Bakara Suresi (2) : 255: “Allah
… kendisini uyuklama ve uyku tutmayandır.”
[18]Mezmurlar : 73 / 20
[19]Mezmurlar : 78 / 65 (Bu cümle Kitab-ı
Mukaddes’in 1885 tarihli Osmanlıca metninde “ Rab dahi uykudan uyanır ve
şaraptan ayılır cebbar gibi uyanıp…” şeklindedir.)
[20]Zekarya : 10 / 8
[21]Tekvin / Yaratılış : 32 / 28, ayrıca
bakınız, Hoşea : 12 / 4
[22]Malaki : 3 / 8
[23] Kur’an-ı Kerim, Yunus Suresi (10) : 44 “Allah
insanlara asla hainlik etmez; ama insanlar, kendilerine hainlik eder”
[24] Yeremya : 20 / 7
[25]Yeremya : 4 / 10 Yeni Çeviri’de “tam
anlamıyla aldattın” şeklindedir.
[26] Eyüp : 30 / 19 – 21
[27] Türkçe Yeni Çeviri’de “hoşuna mı gidiyor
gaddarlık etmek” şeklindedir.
[28] Eyüp : 10 / 1 – 12, kısaltılarak
alınmıştır
[29]İşaya / Yeşaya : 63 / 15 – 17,
kısaltılarak alınmıştır.
[30]Habakkuk : 1 / 2 – 3
[31]“Allah’ın akılsız olan şeyi …” cümlesi Türkçe
Yeni Çeviri’de “Tanrı’nın saçmalığı insanın bilgeliğinden üstündür” şeklinde
sadeleştirilmiştir.
[32]Pavlus’un Korintlilere 1. Mektubu : 1 / 25
[33]İşaya / Yeşaya : 54 / 5
[34] Ehl-i Kitab’ın Allah Teala’ya bu şekilde
“babalık” isnat etmeleri Kur’an-ı Kerim’de (Meryem Suresi (19) : 88 – 93)
şiddetle tenkit edilmekte ve şöyle buyrulmaktadır . “Çok Merhametli (Rahman)
bir çocuk edindi dediler. Gerçekten ortaya çok çirkin bir şey attınız!
Neredeyse gökler çatlayacak, yer yarılacak, dağlar yıkılıp düşecek, Rahman’a
çocuk isnat etmeleri yüzünden. Oysa Çok Merhametli’ye çocuk edinmek yaraşmaz!
Göklerde ve yerde olan herkes ancak Rahman’a kul olarak gelecektir.”
[35]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 4 / 22 – 23
[36]Pavlus’un Romalılara Mektubu : 8 / 16
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder