15 Haziran 2012 Cuma

Tevrat Zebur ve İncillerde Allah Teala'ya Yakıştırılmayacak Sıfatlar


TEVRAT ZEBUR VE İNCİLLERDE

ALLAH TEÂLÂ’YA YAKIŞTILAMAYACAK SIFATLAR




·        Bir Milletin Allah’ı Olmak

“İşte şimdi bildim ki, bütün dünyada Allah yoktur, ancak İsrail’de[1] vardır.”[2]

·        İstirahat Etmek[3]

“Ve Allah, yaptığı işi yedinci günde bitirdi ve yaptığı bütün işten yedinci günde istirahat etti.”[4]

·        Nadim Olmak, Nedamet Etmekten Yorulmak[5]

“Rab yeryüzünde adamı yaptığına nadim oldu ve yüreğinde acı duydu ve Rab dedi : ‘Yarattığım adamı ve hayvanları… toprağın üzerinden sileceğim. Çünkü onları yaptığıma nadim oldum.”[6]  …  “Kim bilir belki Allah döner ve nadim olur ve kızgın öfkesinden döner de yok olmayız. Ve Allah onlara yapacağını söylemiş olduğu kötülükten ötürü Allah nadim oldu[7] ve onu yapmadı.”[8] “Sen beni kendinden attın, Rab diyor, geriledin, ben de üzerine elimi uzattım seni helak ettim, nedamet ede ede[9] yoruldum[10]

·        Hatırlamak

“Allah, İbrahim’le,İshak’la ve Yakup’la olan ahdini hatırladı[11] … Allah’a malum oldu.”[12]

·        Kıskanmak

“Rab … dedi : … ‘Allah olmayanla beni kıskandırdılar …ben de kavmim olmayanlarla onları kıskandıracağım.”[13] “O zaman Rab, memleketini kıskandı ve kavmine acıdı ve Rab cevap verip dedi : ‘İşte size buğday ve yeni şarap göndereceğim.”[14]

·        Küsmek

“Ve Rab dedi : Adını Lo – ammi (merhamete ermemiş)[15] koy. Çünkü siz benim kavmim değilsiniz, ben de sizin Allah’ınız olmayacağım.”[16] 

·        Sarhoş Gibi Uyanmak

“Uyanan için rüya nasılsa Ya Rab sen uyanınca[17] onların suretini hor göreceksin.”[18] … “O zaman Rab uyanan adam gibi, şaraptan bağıran bir yiğit gibi uyandı.”[19]

·        Islık Çalmak

“Ben Allah’ım, Rabbim. Onlara cevap vereceğim ve etrafımdan olanlar yiğit gibi olacaklar ve şarap içmiş gibi sevinecekler … onlara ıslık çalıp, kendilerini toplayacağım.”[20]

·        Yenilmek

“ve dedi : ‘Artık sana Yakup değil ancak İsrail denilecek ; Çünkü Allah ile ve insanlarla uğraşıp yendin.”[21] 

·        Soyulmak

“İnsan Allah’ı soyar mı? Siz ise beni soymaktasınız.”[22]

·        Kandırmak … Aldatmak[23]

“Ya Rab! Beni kandırdın, ben de kandım, benden kuvvetlisin, bütün gün gülünç oldum, herkes benimle eğleniyor.”[24] “Ah Ya Rab! Size selamet olacak diyerek gerçek bu kavmi ve Yeruşalim’i çok aldattın.”[25]

·        İnsafsızlık

“Toz gibi, kül gibi oldum. Sana çağırıyorum, bana cevap vermiyorsun. Ayağa kalkıyorum, gözünü bana dikiyorsun. Bana karşı insafsız oldun, elinin kuvvetiyle bana eza etmektesin.”[26]

·        Gaddarlık

“Canımın acılığı ile söyleyeyim, Allah’a diyeyim : ‘Beni mahkum etme; ne için benimle çekişiyorsun? Bana bildir, gaddarlık ediyorsun[27]… kötülerin niyetine ışık veriyorsun. Bu senin için iyi mi? … Benim fesadımı arıyorsun ve suçumu araştırıyorsun … Artık kes ve beni rahat bırak da biraz ferah bulayım”[28]

·        Saptırmak – Sapıklığa Bakmak

“Göklerden bak da, kutsiyetinin ve izzetinin meskeninden gör, gayretin ve ceberutun nerede? Gönlünün özlemesi ve merhametlerin benden kendilerini esirgediler … Ya Rab, kendi yollarından bizi niçin saptırıyorsun?[29] … “Ya Rab’ Ne vakte kadar imdada çağıracağım da sen işitmeyeceksin? Sana, zorbalık diye feryat ediyorum ve sen kurtarmıyorsun. Niçin fesadı bana gösteriyorsun, kendin de sapıklığa bakıyorsun?”[30]

·        Saçmalık

“Allah’ın akılsız olan şeyi[31]  insanlardan daha hikmetlidir ve Allah’ın zayıf olan şeyi, insanlardan daha kuvvetlidir.”[32]

·        Kocalık

“Senin kocan seni yaratandır; O’nun ismi Orduların Rabbi’dir.”[33]

·        Babalık[34]

“Firavun’a diyeceksin : Rab şöyle diyor : ‘İsrail ilk oğlumdur, ilkimdir ve sana dedim oğlumu salıver ki bana ibadet etsin.”[35] … “Baba diye çağırırız, Allah’ın evladı olduğumuza Ruh kendisi bizim ruhumuzla şehadet eder.”[36]



Yusuf Ulucan 



[1] Bu cümle, Hazreti Süleyman’dan sonra parçalanan Yahudilerden, kuzeyde  kalanların kurduğu İsrail Krallığı bölgesinde krallardan birinin Elişa (Elyesa) Peygambere hediye sunarken yaptığı konuşmanın içinde geçmektedir. Bununla birlikte Yahudi kavminin değişmez inancını da ifade etmektedir. Pavlus, Romalılara Mektubunda bu düşünceye karşı çıkmaktadır. (3 / 29) Kur’an-ı Kerim’e göre ise Allahu Teala, “göklerin, yerin ve ikisi arasındakilerin Rabbidir. (ör. Nebe Suresi (78) : 37)
[2] 2. Krallar : 5 / 15
[3]Kur’an-ı Kerim, Kaf Suresi (50) : 38: “Hiç kuşkusuz gökleri, yeri ve ikisinin arasındakileri altı günde yarattık ve bize bir yorgunluk da çökmedi.”
[4] Tekvin / Yaratılış : 2 / 2 – 3
[5] “Nadim Olmak” kavramı Yeni Çeviri’de bir çok yerde “vazgeçmek” ve “düşüncesini değiştirmek” kelimeleri ile gösterilmiştir. Bilindiği gibi “nadim olmak” pişmanlık duymak anlamı taşımaktadır. Yeni Çeviri’de bu kavram biraz hafifletilerek “vazgeçmek” şekline dönüştürülmüştür. Ancak her iki kavram da Allah’a yakıştırılamaz ve O’na sıfat olamaz.
[6]Tekvin / Yaratılış : 6 / 6 – 7
[7] Bu cümleler Hazreti Yunus’un kavmi ile ilgili  kıssanın içinde geçmektedir. Konunun Kur’an-ı Kerim’deki anlatımında “başlarına gelen felaketi gördükten sonra iman eden topluluğun üzerinden azabın kaldırılmasının” yalnızca Yunus aleyhisselamın kavmine tanınmış bir fırsat olduğu belirtilmekte ve Yunus Suresi (10) : 98 ve Saffat Suresi (37) : 148. ayetlerinde “onları bir süreye kadar yararlandırdık” buyrulmaktadır. “Azabın kaldırılması” Eski Ahit’in Yunus Kitabı’nda “Allah’ın pişman olması” şeklinde yorulmaktadır.
[8]Kitab-ı Mukaddes, Yunus : 3 / 9 – 10
[9] “nedamet ede ede …” cümlesi Yeni çeviri’de “merhamet ede ede yoruldum” şeklinde düzenlenmiş ve “nedamet” kavramı “merhamet” kavramıyla değiştirilmiştir.
[10] Yeremya : 15 / 6
[11]“Hatırlamak” ,  “unutmak” fiilinin karşıt anlamlısıdır.  Oysa Allah, noksanlıktan beridir.
[12]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 2 / 24 – 25
[13]Tesniye / Yasanın Tekrarı : 32 /  21 (kısaltılarak alınmıştır)
[14]Yoel : 2 / 18 – 19
[15] “Lo – ammi / merhamete ermemiş”  cümlesi Osmanlıca metinde ve Yeni Çeviri’de “halkım değil” şeklindedir.
[16] Hoşea : 1 / 9
[17] Kur’an-ı Kerim, Bakara Suresi (2) : 255: “Allah … kendisini uyuklama ve uyku tutmayandır.” 
[18]Mezmurlar : 73 / 20
[19]Mezmurlar : 78 / 65 (Bu cümle Kitab-ı Mukaddes’in 1885 tarihli Osmanlıca metninde “ Rab dahi uykudan uyanır ve şaraptan ayılır cebbar gibi uyanıp…” şeklindedir.)
[20]Zekarya : 10 / 8
[21]Tekvin / Yaratılış : 32 / 28, ayrıca bakınız, Hoşea : 12 / 4
[22]Malaki : 3 / 8
[23] Kur’an-ı Kerim, Yunus Suresi (10) : 44 “Allah insanlara asla hainlik etmez; ama insanlar, kendilerine hainlik eder” 
[24] Yeremya : 20 / 7
[25]Yeremya : 4 / 10 Yeni Çeviri’de “tam anlamıyla aldattın” şeklindedir.
[26] Eyüp : 30 / 19 – 21
[27] Türkçe Yeni Çeviri’de “hoşuna mı gidiyor gaddarlık etmek” şeklindedir.
[28] Eyüp : 10 / 1 – 12, kısaltılarak alınmıştır
[29]İşaya / Yeşaya : 63 / 15 – 17, kısaltılarak alınmıştır.
[30]Habakkuk : 1 / 2 – 3
[31]“Allah’ın akılsız olan şeyi …” cümlesi Türkçe Yeni Çeviri’de “Tanrı’nın saçmalığı insanın bilgeliğinden üstündür” şeklinde sadeleştirilmiştir.
[32]Pavlus’un Korintlilere 1. Mektubu : 1 / 25
[33]İşaya / Yeşaya : 54 / 5
[34] Ehl-i Kitab’ın Allah Teala’ya bu şekilde “babalık” isnat etmeleri Kur’an-ı Kerim’de (Meryem Suresi (19) : 88 – 93) şiddetle tenkit edilmekte ve şöyle buyrulmaktadır . “Çok Merhametli (Rahman) bir çocuk edindi dediler. Gerçekten ortaya çok çirkin bir şey attınız! Neredeyse gökler çatlayacak, yer yarılacak, dağlar yıkılıp düşecek, Rahman’a çocuk isnat etmeleri yüzünden. Oysa Çok Merhametli’ye çocuk edinmek yaraşmaz! Göklerde ve yerde olan herkes ancak Rahman’a kul olarak gelecektir.”
[35]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 4 / 22 – 23
[36]Pavlus’un Romalılara Mektubu : 8 / 16

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder