ALLAH TEÂLÂ’YA MEKÂN
VE ŞEKİL İSNADI
·
“Rab Şehri Görmeye İndi
“Adem oğullarının yapmakta oldukları
şehri ve kuleyi görmek için Rab indi.”[1]
·
“Rab Çadırdan Çadıra Gezdim – Karanlıkta
Oturuyorum” Diyor
“Natan’a Allah’ın sözü geldi : ‘Git kulum
Davud’a söyle : Rab şöyle diyor : Oturmak için bana ev yapmayacaksın. Çünkü
İsrail’i çıkardığım günden bu güne kadar bir evde oturmadım, fakat çadırdan
çadıra, meskenden meskene gezdim … İsrail hakimlerinden birine : Niçin bana erz
ağacından bir ev yapmadınız diye bir şey söyledim mi?”[2]
… “O zaman Süleyman dedi : ‘Rab koyu karanlıkta oturuyorum demiştir.”[3]
·
Ağız, Kulak, Burun, Soluk
“Allah’ımı imdada çağırdım ve mabedinden
sesimi işitti ve feryadım O’nun kulaklarına erişti. O zaman dünya sarsılıp
titredi, göklerin temelleri oynadılar ve sarsıldılar. Çünkü O öfkelendi,
burnundan duman yükseldi, ağzından ateş yiyip bitirdi.”[4]
… “Ya Rab! Senin azarlamandan, burnunun nefesinin vuruşundan suların
derinlikleri göründü.”[5] … “Allah’ın soluğu ile buz tutar ve suların genişliği
daralır.”[6]
·
“Allah’ı Gördüler ; Ayağının Altında
Tuğla Döşeme Vardı”
“İsrail’in Allah’ını gördüler ve O’nun
ayaklarının altında gök yakuttan tuğla döşeme gibi aydınlandıkça asıl göğe
benzer bir şey vardı.”[7]
… “Rab öfkesinde Sion Kızı’nı[8]
kara bulutla örttü. İsrail’in güzelliğini göklerden attı ve öfkesi gününde
ayağının[9]
iskemlesini anmadı.”[10]
·
“Rabbin Başının Siperi, Değneği, Yıkanma
Leğeni, Çarığı”
“Allah, kutsiyetinde söyledi : ‘Sevinçle
coşacağım, Şekem’i pay edeceğim ve Sukkot Vadisi’ni ölçeceğim. Gilead benimdir,
Manasse benim, Efraim başımın siperi, Yahuda benim değneğimdir,[11]
Moab yıkanma leğeni.[12]
Edom üzerine çarığımı atacağım.”[13]
·
“Rabbin Etekleri”
“Rabbi yüce ve yüksek bir taht üzerinde
oturmakta gördüm ve etekleri mabedi dolduruyordu. Kendisinden yukarıda seraflar
duruyordu.” [14]
·
“Rab Arkasını Gösterecek”
“Size karşı bela tasarlamaktayım ve size
karşı bir düzen düşünmekteyim … Felaket gününde onlara yüz değil arka
göstereceğim.”[15]
·
“Rab Şarapla Ziyafet Verecek”
“Rabbin elinde kase vardır ve şarabı
köpürür, karışık içki doludur ve ondan döker”[16]
… “Bu dağda Orduların Rabbi bütün kavimlere … süzme eski şaraplardan ziyafet
verecek”[17]
ALLAH TEÂLÂ’YI
MAHLÛKATA BENZETME
·
“Rab Aslan Gibi… Dişi Aslan Gibi… Dişi
Ayı Gibi”
“Rab bana şöyle diyor; Aslan ve genç
aslan avı üzerinde nasıl homurdarsa … Orduların Rabbi de Sion Dağı üzerinde ve
onun tepesinde, üzerinde cenk etmek için öyle inecek”[18]
… “Ben de onlara dişi aslan gibiyim, kaplan gibi yolun yanında beklemekteyim.
Yavrularından edilmiş dişi ayı gibi onların karşısına çıkacağım ve yüreklerinin
zarını yırtacağım ve bir dişi aslan gibi onları yiyip bitireceğim.”[19]
·
“Yaban Öküzü Gibi”
“Allah onları Mısır’dan çıkarıyor, yaban
öküzü gibi kuvveti var.”[20]
·
“Üzüm Basanlar Gibi”
“Onlara de : Rab yüksekten gümürdeyecek
ve mukaddes meskeninden ses verecek, ağılına karşı kuvvetle gümürdeyecek.
Dünyada oturanların hepsine karşı üzüm basanlar gibi bağıracak.”[21]
·
İlginç Bir Benzetme Daha : “Çocuğun Adı :
Kadir Allah”
“Bize bir çocuk doğdu, bize bir oğul
verildi ve reislik onun omuzu üzerinde olacak ve onun adı : Acip Öğütçü, Kadir
Allah, Ebediyet babası, Selamet Reisi çağırılacaktır.”[22]
ALLAH TEÂLÂ’YA ÇİRKİN
HİTAP ÖRNEKLERİ
·
“Musa, Rabbe Dedi : Onları Ben mi
Doğurdum ki Bana Taşı Diyorsun?”
“Musa, kavmin, aşiretlerine göre herkesin
çadırı kapısında ağlamakta olduğunu işitti ve Rabbin öfkesi çok alevlendi ve
Musa’nın gözünde kötü oldu ve Musa Rabbe dedi : Niçin bu kuluna kötülükle
davrandın? Ve Niçin gözünde lütuf bulmadım ki, bu kavmin yükünü üzerime
yüklüyorsun? Bütün bu kavme ben mi gebe kaldım? Onları ben mi doğurdum ki bana
… onları taşı diyorsun? Bütün bu kavme vermek için nereden et bulayım? Çünkü
bana : Bize et ver yiyelim diyerek ağlıyorlar. Bütün bu kavmi ben yalnız
taşıyamam, çünkü bana ağırdır …”[23]
·
“Ya Rab Susma! Uyan”
“Ya Rab susma! Ya Allah’ım ve Rabbim,
benim muhakemem ve davam için gayrete gel, uyan!”[24]
·
“Gözünü Aç! Hatırla”
“Bu kulunun ettiği duayı dinlemek için
kulağın işitici ve gözlerin açık olsun … Emrettiğin sözlerini hatırla.”[25]
·
“Kalk Ey Allah! Kendi Davanı Gör”
“Ey Allah! Niçin bizi ebediyen bıraktın?
Senin otlağının koyunlarına karşı niçin öfken tütmektedir? Eski zamandan beri
kendine edindiğin mirasının sıptı olsun diye fidyesini ödediğin cemaati ve onda
oturduğun şu Sion Dağı’nı an… Kalk ey Allah! Kendi davanı gör.”[26]
·
“Ya Rab Koş! Geç Kalma”
“Ya Rab! Bana yardım etmeye koş… Geç
kalma Ya Rab!”[27]
·
“Kalk Ya Rab… Dön Ya Rab”
“Ve vaki olurdu ki, sandık göç ettiği
zaman Musa derdi: Kalk Ya Rab! … ve konduğu zaman derdi: Ya Rab … dön”[28]
·
“Kuru Samanı mı Kovalıyorsun?”
“Şu iki işi bana yapma. O zaman senin
yüzünden gizlenmem. Elini üzerimden uzaklaştır ve dehşetin beni yıldırmasın. O
zaman beni çağır da ben cevap vereyim yahut ben söyleyeyim de bana cevap ver:
Fesatlarım ve suçlarım ne kadar? Bana suçumu ve günahımı bildir. Niçin yüzünü
benden gizliyorsun ve beni kendine düşman sayıyorsun? Yelin süpürdüğü yaprağı
mı korkutacaksın? Ve kuru samanı mı kovalayacaksın? Çünkü bana acı şeyler
yazıyorsun.”[29]
… “İşte zorbalık diye feryat ediyorum[30]
ve bana cevap yok. Yardım diye çağırıyorum da, adalet yok. Yoluma çit çekti ve
geçemiyorum… Bana karşı öfkesini alevlendirdi ve beni hasımlarından sayıyor,
çeteleri hep birden geliyor.”[31]
·
“Allah’ın İş Arkadaşları”
“Ben diktim, Apollos suladı, fakat Allah
büyüttü… Çünkü Allah’ın iş arkadaşlarıyız.”[32]
·
“Allah’ın Sırlarının Kâhyası”
Yusuf Ulucan
[1] Tekvin / Yaratılış : 11 / 5 (Tekvin /
Yaratılış : 3 / 8’de Tanrı’nın günün serinliğinde bahçede gezindiğinden
bahsedilir)
[2] 1. Tarihler : 17 / 3 – 6
[3] 2. Tarihler : 6 / 1
[4] 2. Samuel : 22 / 7 – 9
[5] Mezmurlar : 18 / 15
[6] Eyüp : 37 / 10
[7]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 24 / 10
[8]“Sion Kızı” tanımlaması Eski Ahit literatüründe
Kudüs Şehri için kullanılmaktadır.
[9] Hezekiel Kitabında, Allah’ın “insan suretinde
Hezekiel’in yanına oturup, ayak tabanının yeri ile ilgili konuştuğundan” söz
edilmektedir. (43 / 4 – 7)
[10]Yeremya’nın Mersiyeleri / Ağıtlar : 2 / 1
[11] “başımın siperi” 1885 tarihli Osmanlıca
metinde “başımın hamisi”, “Yahuda benim değneğimdir” cümlesi ise “Şeriatımı
vaz’ eden Yahudadır” şeklindedir.
[12] Kur’an-ı Kerim’de “Allah’ın Boyası” (Bakara
Suresi (2) : 138), “Allah’ın sanatı”
(Neml Suresi (27) : 88), “Allah’ın eli” (Fetih Suresi (48) : 10) gibi
tanımlamalar bulunmaktadır. Bunlar, tefsirlerden de anlaşılacağı üzere “mana
yüklü” ifadelerdir. Kitab-ı Mukaddes’teki, “Allah’ın burnu”, “Etekleri”,
“Yıkanma leğeni” gibi ifadeler ise oldukça seviyesiz ve aykırı durmaktadır.
[13]Mezmurlar : 108 / 7 – 9
[14]İşaya / Yeşaya : 6 / 1 – 2
[15]Yeremya 18 / 11, 17
[16] Mezmurlar : 75 / 8
[17] İşaya / Yeşaya : 25 / 6
[18]İşaya / Yeşaya : 31 / 4
[19]Hoşea : 13 / 7 – 8
[20]Sayılar / Çölde Sayım : 23 / 22
[21]Yeremya : 25 / 30
[22]İşaya / Yeşaya : 9 / 6
[23]Sayılar / Çölde Sayım : 11 / 10 – 14
[24]Mezmurlar : 35 / 22 – 23
[25] Nehemya : 1 / 6
[26]Mezmurlar : 74 / 1 – 2, 22
[27]Mezmurlar : 70 / 1, 5
[28]Sayılar / Çölde Sayım : 10 / 35
[29]Eyüp : 13 / 20 – 26
[30] Kur’an-ı Kerim’de, (Enbiya Suresi (21) :
83 Hazreti Eyyüb aleyhisselamın,
sıkıntılarını Allah’a arz ederken “Dert bana dokundu! Sen merhametlilerin en
merhametlisisin” şeklinde tazarru ve niyazda bulunduğu belirtilmektedir.
[31]Eyüp : 19 / 7 – 8, 11 – 12
[32] Pavlus’un Korintlilere 1. Mektubu : 3 /
6 – 9
[33] Kur’an-ı Kerim’de, havarilerin sözleri olarak
“Allah’ın Yardımcıları” ifadesi yer almaktadır. (Al-i İmran Suresi (3) : 52,
Saff Suresi (61) : 14) “Allah yolunda, Allah’ın peygamberine yardımcı olanlar”
anlamına gelen bu ifade “sahibine saygınlık kazandıran” bir sıfat
görünümündedir. Pavlus’un “Allah’ın iş arkadaşı, Allah’ın sırlarının kahyası”
gibi tanımlamaları ise oldukça basit ve laubali durmaktadır.
[34] Pavlus’un Korintlilere 1. Mektubu : 4 / 1
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder