10 Aralık 2012 Pazartesi

Tevrat ve Kur'an'da Hazreti Yusuf Kıssası


Tevrat ve Kur’an’da

Hazreti Yusuf Kıssası

Karşılaştırma


1. Kitab-ı Mukaddes : Eski Ahit, Tekvin / Yaratılış Kitabında 37. Baptan başlayarak 50. Babın sonuna  kadar (14 Bapta toplam 489 cümle) Yusuf’un çocukluğundan ölümüne kadar geçen dönemi anlatır.

Kur’an-ı Kerim : Mekke döneminde 52. sırada nazil olan ve aynı adı taşıyan (111 ayetten müteşekkil) 12. Surede 4. ayetten 102. ayete kadar Hazreti Yusuf’un hayatından ve kişiliğinden bahseder.

2.Kitab-ı Mukaddes : Yusuf’un, “on yedi yaşında sürüleri güderken kardeşlerinin konuşmalarını (yaptığı kötülükleri) babasına getirdiğini ve bundan dolayı alaca entari ile ödüllendirildiğini”[1] söyleyerek başlar.  

Kur’an-ı Kerim : Konuya “geçmiş milletlerin haberlerinin en güzel şekilde anlatıldığını” söyleyerek girer ve amacın “bilgilendirmek” olduğunu vurgular.[2]

3.  Kitab-ı Mukaddes : Yusuf’un önce “tarlada demet bağlarken kendi demetinin kalkıp dikildiği ve kardeşlerinin bağladığı demetlerin ona eğildiği” sonra da “güneş, ay ve on bir yıldızın kendisine eğildiği” şeklinde iki rüya gördüğünü; ilkini kardeşlerine, ikincisini de babasına ve kardeşlerine anlattığını belirtir.[3]

Kur’an-ı Kerim : İlk rüyadan bahis yoktur. hazreti Yusuf güneş, ay ve on bir yıldızla ilgili rüyasını babasına anlatır. [4]

4.  Kitab-ı Mukaddes : Yusuf rüyasını anlatınca, babası azarlar ve “bu gördüğün rüya nedir? Gerçek, ben ve anan ve kardeşlerin sana eğilmek için mi geleceğiz?” der ve bunu içine atar.[5]

Kur’an-ı Kerim : Babası Hazreti Yusuf’u şefkatle uyarır ve “Yavrucuğum! Bu rüyayı kardeşlerine anlatma; sonra sana tuzak kurarlar…” der. [6]

5.  Kitab-ı Mukaddes :Yakup, oğlu Yusuf’u koyun gütmekte olan diğer oğullarının yanına gönderir. Tekvin /Yaratılış Kitabı’nın ifadeleri “babasının Yusuf’u harcatmak düşüncesinde olduğu” anlamını çıkarmaya yatkındır.[7]

Kur’an-ı Kerim : Kardeşleri Yusuf’u kırlara götürmek için babalarından isterler. Hazreti Yakup ise oldukça kaygılanır.[8]

6.  Kitab-ı Mukaddes : Kardeşleri Yusuf’un kanlı entarisini getirdiklerinde babaları onların önü sıra “kendisini kötü bir canavar yemiştir.”[9]  diyerek söylenenleri kabullenmeye hazırdır.[10]

Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yakup, kardeşlerinin Yusuf ile ilgili söylediklerini kabullenemiyor.[11]

7.  Kitab-ı Mukaddes : Yusuf, Efendisinin karısının isteğine karşılık elbisesini bırakıp kaçıyor, lehinde tanıklık eden olmadığı için hapse atılıyor.[12]

Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yusuf kaçarken elbisesi arkadan yırtılıyor, kadının ailesinden birinin tartışmayı yorumlaması ile haklılığı ortaya çıkıyor.[13]

8.  Kitab-ı Mukaddes : Şehirdeki kadınların dedikodularından ve azizin eşinin Yusuf’u kadınların karşısına çıkarmasından bahsedilmiyor.

Kur’an-ı Kerim : Azizin eşi Yusuf’u istediğini yerine getirmemesi halinde hapse attıracağını söylüyor.[14]

9.  Kitab-ı Mukaddes : Yusuf, Firavun’un rüyalarını onun huzurunda tabir ediyor.[15]

Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yusuf, kralın rüyasını önce hapis arkadaşlarından ikincisine (kurtulmuş olana) anlatıyor, sonra kralın huzuruna çıkarılıyor.[16]

10.  Kitab-ı Mukaddes : Yusuf, kardeşlerinden Bünyamin’i getirmelerini isterken “Firavun’un hayatına yemin ederim küçük kardeşiniz buraya gelmedikçe buradan çıkamayacaksınız. Sizden birini gönderin de kardeşinizi getirsin… yoksa Firavun’un hayatına yemin ederim ki, siz çaşıtsınız (casussunuz)” diyerek kardeşlerini üç gün hapsediyor. [17]

Kur’an-ı Kerim : Kardeşlerine bolca erzak veriyor ve “eğer onu (küçük kardeşi) getirmezseniz bir daha size yük (erzak) yok” diyor. Yani birini alıkoyup diğerlerini hapse atmadığı gibi Firavun’un hayatına yemin etmesi de söz konusu değildir.[18]

11.  Kitab-ı Mukaddes : Yusuf ile kardeşlerinin tercüman aracılığı ile konuşabildiği belirtiliyor.[19]

Kur’an-ı Kerim : Aralarında dil problemi yaşandığına dair bir bilgi yoktur.

12.  Kitab-ı Mukaddes : Dokuz kardeş (Simon Yusuf’un yanında hapis, Bünyamin de babasının yanında) babalarından Bünyamin’i isterken içlerinden biri (Ruben –Yakup’un ilk oğlu -) : “eğer geri getirmezsem, benim iki oğlumu öldür” şeklinde bir teklifte bulunuyor. Yakup’la oğulları arasında geçen ilginç diyaloglardan sonra Yahuda’nın kefaleti ile Bünyamin’i gönderiyor.[20]

Kur’an-ı Kerim : Kardeşler (Bünyamin’i) geri getireceklerine dair Allah’ı kefil tutarak söz veriyorlar. Hazreti Yakup, Allah’a tam bir bağlılıkla oğullarına tavsiyelerde bulunuyor.[21]

13.  Kitab-ı Mukaddes : Yusuf ile kardeşleri bir araya geldiklerinde kardeşlerin sofraya Mısırlılardan (yönetimin kuralları gereği) ayrı oturtulduğundan ve yemek esnasında Yusuf’un (henüz kendini tanıtmadığı halde) Bünyamin’i diğerlerinden beş kat fazla doyurduğundan ve birlikte içip hoşça vakit geçirdiklerinden söz edilmektedir.[22]

Kur’an-ı Kerim : Ayrıcalık ve işret yoktur.

14.  Kitab-ı Mukaddes : Bünyamin’in çuvalına konulan kasenin “Efendi’nin (Yusuf’un) içtiği (?) ve fal baktığı kase” olduğu söyleniyor. Kasenin Bünyamin’in çuvalında bulunmasından sonra kardeşleri arasında geçen konuşmalar üzerine Yusuf’un dayanamayıp kendini tanıttığı belirtiliyor.[23]

Kur’an-ı Kerim : Küçük kardeşin (Bünyamin’in) Yusuf’un yanında alı konulmasından sonra kardeşlerin ülkelerine dönerken kendilerini sorguladıklarından, babalarına küçük kardeşin hırsızlık nedeniyle tutuklandığını söylediklerinden, Hazreti Yakup’un tatmin olmayıp, oğullarının Yusuf ve kardeşini aramak için gönderdiğinden bahsetmektedir. Kardeşlerin bu amaçla (üçüncü kez) Mısır’a gitmeleri esnasında Hazreti Yusuf’un kendini tanıttığı anlaşılmaktadır.[24]

15.  Kitab-ı Mukaddes: Yusuf’un babasını ve kardeşlerini Firavun’un teklifi ile Mısır’a getirttiği belirtiliyor.[25]

Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yusuf’un gömleğini babasına gönderdiğini, oğullarının Hazreti Yakup’tan özür dilerken şaka yollu takıldıklarını anlatıyor. Duygu yüklü bir karşılaşma ile mutlu sona ulaşılıyor.[26]

16.  Kitab-ı Mukaddes : Hikayenin sonuna doğru Yakup’un cenazesini Mısır’da bırakmaması için Yusuf’a “gözünde lütuf buldum ise” diyerek (Eski Ahit’te bir yalvarma kavramıdır) ricada bulunması, bunun için yemin ettirmesi ve Yusuf’un ilk oğlu Manasse yerine bilerek Efraim’i kutsamasından bahsedilmektedir.[27]

Kur’an-ı Kerim : Surenin başında kıssanın anlatılmasındaki gayenin “eskilerin haberlerini en güzel şekilde bildirmek ve bilgilendirmek” olduğu vurgulanmakta idi. Sonunda da “ibret ve hikmet” yönüne dikkat çekilmektedir.[28]

17.  Kitab-ı Mukaddes : Yakup’un 147 yıl yaşadığı ve Yusuf’un da 110 yaşında öldüğü bildirilmektedir.[29]

Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yakup ve Hazreti Yusuf’un yaşlarına dair bilgi yoktur.


Yusuf Ulucan



[1] 37 / 2 – 4
[2] 12 / 3
[3] 37 / 5 – 10
[4] 12 / 4
[5] 37 / 10 – 11
[6] 12 / 5
[7] 37 /13 – 14
[8] 12 / 12 – 13
[9] İslam alimlerince hazırlanan Peygamberler Tarihi kitaplarında “Yusuf’un kanlı gömleği”  kendisine uzatılınca Hazreti Yakup’un, gömleği inceleyip “Ne kadar nazik bir kurt imiş ki oğlumu yemiş ama gömleğine hiç dokunmamış” dediği rivayet edilir. (Bakınız : A. Lütfi Kazancı, Peygamberler Tarihi, Cilt : 1, sayfa : 352, Nil Yayınları, İzmir – 1993)
[10] 37 / 31 – 33
[11] 12 / 18
[12] 40 / 12 – 20
[13] 12 / 25 – 29
[14] 12 / 32
[15] 41 / 17 – 36
[16]12 / 47 – 50
[17] 42 / 15 – 17
[18] 12 / 60
[19] 42 / 23
[20] 42 / 36 – 43 / 14
[21] 12 / 63 – 67
[22] 43 / 32 – 34
[23] 44 / 2 – 45 / 3
[24] 12 / 80 – 90
[25] 45 / 17 – 18
[26] 12 / 93 – 100
[27] 47 / 29 – 48 / 19
[28] 12 / 102
[29] 47 / 28, 50 / 26

27 Eylül 2012 Perşembe

YAHUDiLERE AiT KUTSAL KiTAPLARDA CELiSKiLER


 

YAHUDiLERE AiT KUTSAL KiTAPLARDA


AYNI KONUDA FARKLI ANLATIM ÖRNEKLERi 


 2. Bölüm

 


 

 

·       Mayasız Ekmeğin Kaç Gün Yenileceği :


Yedi Gün : 


“Mayasız ekmek bayramını tutacaksın … yedi gün mayasız ekmek yiyeceksin…”[1]


Altı Gün :


“Altı gün mayasız ekmek yiyeceksin”[2] 

 

·       Levili Oymağına Bölge Arazisinden Pay Verilecek mi Verilmeyecek mi?


Toplam 48 Şehir Verilecek :


“Levililere vereceğiniz şehirler, adam öldürenin oraya kaçması için vereceğiniz altı sığınak şehir olacaktır; ve bunlardan başka kırk iki şehir vereceksiniz. Levililere vereceğiniz bütün şehirler kırk sekiz şehir olacaktır: otlakları ile beraber onları vereceksiniz.”[3]


Kurban Etinden Başka Bir Şey Verilmeyecek :


“Levililerin, bütün Levi sıptının İsraille payı ve mirası olmayacaktır; ateşle yapılan Rabbin takdimelerini ve onun mirasını yiyeceklerdir. Ve kardeşleri arasında onların mirası olmayacaktır.”[4]

 

·       Hazreti Harun Nerede Öldü?


Hor Dağı’nda :


“Ve Musa, Rabbin emrettiği gibi yaptı ve bütün kavmin gözü önünde Hor Dağı’ndan çıktılar ve Musa, Harun’un esvabını çıkardı ve onları oğlu Eleazar’a giydirdi ve Harun orada dağın tepesinde öldü…”[5]


Mosera’da:


“Ve İsrail oğulları Beerot Bene – Yaakan (Yaakan oğullarının kuyuları) dan Mosera’ya göç ettiler, Harun orada öldü ve orada gömüldü ve oğlu Elazar, onun yerine kahinlik etti”[6]


·       Vaad Edilmiş Toprakları Kim Görecek?


Kaleb’ten Başkası Göremeyecek:


“Gerçek atalarına and etmiş olduğum diyarı göremeyecekler … Ancak Kaleb’i girmiş olduğu diyara onu götüreceğim …”[7]


Yeşu da Görecek:


“Gerçekten orada sizi oturtmaya yemin ettiğim diyara Yefunne oğlu Kaleb’den ve Nun oğlu Yeşu’dan başkası giremeyeceksiniz”[8]


·       Hazreti Davud Yesse’nin Kaçıncı Oğlu?


Sekizinci : 


“Ve Yesse oğullarından  yedisini Samuel’in önünden geçirdi ve Samuel Yesse’ye: “Rab bunları seçmedi… Çocukların hepsi bu mu?”  Ve (Yesse) dedi: “Daha! En küçüğü var ve işte koyunları güdüyor”[9]


Yedinci : 


“Ve Yesse … yedinci oğlu Davud’un babası oldu …”[10]

 

·       Saul Davud’u Tanıyor mu Tanımıyor mu?


Tanıyor ve İstiyor :


“Saul, Yesse’ye ulaklar gönderip dedi ‘koyunlarının yanında olan oğlun Davud’u gönder’ dedi.”[11]


Tanımıyor :


“Saul, Davut’un Filistiye (Galyot’a) karşı çıktığını gördüğü zaman ordu başbuğuna ‘bu genç kimin oğlu?’ diye sordu.”[12]



·       Saul’un Kızı Mikal’ın Çocuğu Oldu mu Olmadı mı?


Olmadı :


 “Ve Saul’un kızı Mikal’ın ölümü gününe kadar çocuğu olmadı.”[13]


Beş Çocuğu Vardı :


“Ve Saul kızı Mikal’ın[14] … Adriel’e doğurmuş olduğu beş çocuğunu kral aldı.”[15]



AMERICAN STANDART VERSION 1901 Philip Schaff



2Sa 6:23 “And Michal the daughter of Saul had no child unto the day of her death.”


2Sa 21:8  “... and the five sons of Michal the daughter of Saul, whom she bare to Adriel the son of Barzillai the Meholathite”



THE AMPLİFİED BİBLE 1987 Frances Siewert


2 Sam 6:23
“And Michal the daughter of Saul had no child to the day of her death.”


2 Sam 21:8  “… and the five sons of [Merab] daughter of Saul, whom she bore to Adriel son of Barzillai the Meholathite.”




“Mikal” ismi üzerinde yapılan değişiklik İngilizce metinlerde de uygulanmıştır.

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

Kitab-ı Mukaddes 1995 nüshasında 2. Samuel: 21. Bap 8. Cümledeki “Mikal” ismi Kutsal Kitap Yeni Çeviri 2003 nüshasında “Merav” olarak değiştirilmiş ve Saul (Talut) ‘un kızının “hiç çocuğu olmadığı” veya “beş çocuğu olduğu” hususundaki mevcut çelişki görünmez hale getirilmiştir.

 


·       Sayım Yapmak İçin Hazreti Davud’u Kim Tahrik Etti?


Rab Tahrik Etti :


“Ve İsrail’e karşı Rabbin öfkesi yine alevlendi ve “Git İsrail’i ve Yahuda’yı[16] say” diye Davud’u onlara karşı tahrik etti.”[17]

 
Şeytan Tahrik Etti :

“Ve Şeytan İsrail’e karşı kalktı ve İsrail’i saymak için Davud’u tahrik etti.”[18]

 

·       İsraili  ve Yahudalı[19] Savaşçıların Sayısı  :


İsraili : 800.000, Yahudalı : 500.000 


“Ve Yoab (Yoav) yazılanların sayısını krala verdi ve İsrail’de kılıç çeken sekiz yüz bin yiğit vardı ve Yahuda adamları beş yüz bin kişi idi.”[20]



İsraili : 1.100.000, Yahudalı : 470.000


Yoab (Yoav) yazılan kavmin sayısını Davud’a verdi ve İsrail: kılıç çeken bin binler ve yüz bin (bir milyon yüz bin) kişi idi ve Yahuda: dört yüz yetmiş bin kişi idi.”[21]

 

·       Hazreti Davud Hadadezer’den Neler Aldı?


Bin Yedi Yüz Atlı :


“Ve Davud ondan bin yedi yüz atlı ve yirmi bin yaya aldı.”[22]


Bin Araba ve Yedi Bin Atlı :


“Ve Davud ondan bin cenk arabası ve yedi bin atlı ve yirmi bin yaya aldı.”[23]



·       Tunç Alınan Şehirlerin İsimleri :


Betah ve Berotay :


“Ve Kral Davud, Hadadezer’in şehirleri olan Betah’dan ve Berotay’dan pek çok tunç aldı.”[24]


Tibhat ve Kun :


“Ve Davud, Hadadezer’in şehirleri olan Tibhat’tan ve Kun’dan pek çok tunç aldı.”[25]  


·       Hazreti Davud Suriyeli  Savaşçılardan Kaçını Öldürdü? :


700 Araba, 40.000 Atlı :


“ve Suriyeliler İsrail’in önünden kaçtılar ve Davud Suriyelilerden yedi yüz araba cenkçileri ile kırk bin atlı telef etti…”[26]


7000 Araba, 40.000 Yaya :


“Ve Suriyeliler[27] İsrail’in önünden kaçtılar ve Davud Suriyelilerden yedi bin araba cenkçileri ile kırk bin yaya asker öldürdü.”[28]



·       Davud’u Kutlamaya Gelen Kişi


Yoram idi


“Hamat Kralı Toi oğlu Yoram’ı kral Davud’u selamlamak ve kendisini kutlamak için ona  gönderdi.”[29]


Hadoram idi


Hamat Kralı Tou …. Davud’un hatırını sormak ve kendisini kutlamak için oğlu Hadoram’ı ona gönderdi.”[30]
 
 
Yusuf Ulucan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 34 / 18
[2]Tesniye / Yasa’nın Tekrarı : 16 / 8
[3] Sayılar / Çölde Sayım : 35 / 6 - 7
[4] Tesniye / Yasa’nın Tekrarı : 18 / 1 - 2
[5]Sayılar / Çölde Sayım : 20 / 27 – 28
[6] Tesniye / Yasanın Tekrarı : 10 / 6
NOT: Hıristiyanlar Hazreti Harun’un ölümü konusundaki bu çelişkiyi önce “aynı yerler olmadığı neden belli? Belki de Mosera; Hor’un bulunduğu dağlık bölgenin adıydı” şeklinde bir çıkış yaparak sonrada “güvenilir coğrafi bilgiye sahip olunmadığını” gerekçe göstererek aşmaya çalışmaktadırlar.
[7] Sayılar /Çölde Sayım: 14 / 23 - 24
[8] Sayılar / Çölde Sayım : 14 / 30
[9] 1.Samuel : 16 / 10 – 12
[10] 1.Tarihler : 2 /13 – 15
NOT: Hıristiyanlar bu çelişkiyi “oğullarından biri ölmüş ve sayı yediye inmiş olabilir” ya da “Tarihler kitabını yazan kişi Davud’u çok sevdiği için onu yedinci sıraya koymuş olabilir” şeklinde tutarsız açıklama ile aşmaya çalışmaktadırlar.
[11] 1.Samuel : 16 / 19
[12] 1.Samuel : 17 / 55
[13] 2.Samuel : 6 / 23
[14] Bu cümledeki “Mikal” ismi Yeni Çeviri’de “Merav” olarak değiştirilmiş ve çelişki görünmez hale getirilmiştir. (İngilizce metinlerde de aynı değişiklik yapılmıştır.)
[15]  2. Samuel : 21 / 8
NOT: Hıristiyanlar bunların aynı kişiler olmadıklarını, kız kardeş olduklarını ve ikinci kez Mikal şeklinde yazılmasının “yazıcıların hatalarından” kaynaklandığını söylemektedirler.
[16] Davut Döneminde krallık bölünmemişti. Bu durumda Tanrı, Krallığın İsrail ve Yahuda ismiyle ikiye bölünmesinden 30 yıl önce ölen Davut’tan  sayım yapmasını istemiş (?)
[17] 2.Samuel : 24 / 1
[18] 1. Tarihler : 21 / 1
NOT: Hıristiyanlar bu çelişkiye (her ikisi de doğrudur “en iyi sonucu almak için Tanrı”,  “en büyük zarara neden olmak için Şeytan” tahrik etti) diyerek ilginç / gülünç bir açıklama getirmektedir.
[19] Yahudiler Sina Çölü’nden kuzey bölgelere göçüp Ölü Deniz’in ve Şeria Irmağı’nın batısına yerleştikten sonra kuzeyde Samiriye civarında kalanlar “İsrail” , güneyde Yeruşalim (Kudüs) civarına yerleşenler de “Yahuda” ismiyle anılmıştır. Hazreti Süleyman’dan sonra Yahudiler parçalanmış, bu isimleri taşıyan iki ayrı krallık oluşmuştur. Yukarda sözü edilen sayım ise Hazreti Davud’un dönemine rastlanmaktadır. Sayımın yapılış zamanı problemli olduğu gibi sonuçları da çelişki oluşturmaktadır.
[20]  2. Samuel :24 /9
[21] 1. Tarihler : 21 /5
Hıristiyanlar savaşçı sayısındaki bu çelişkiye 4 farklı açıklama getirmektedirler.
1. Sayım tamamlanmamış olabilir, kralın muhafızları ve subaylar sayıma dahil edilmemiştir.
2. Yuvarlak rakamlar kullanılmış olabilir
3. Kutsal Kitap yazarlarının hatası olabilir.
4. Sayım yapılmasını istemeyenler tarafından Davud’a yanlış bilgi verilmiş olabilir.) 
[22] 2. Samuel : 8 / 4
[23] 1. Tarihler : 18 / 4
[24] 2. Samuel : 8 / 8
[25] 1. Tarihler : 18 /8
[26] 2. Samuel : 10 / 18
[27] Yeni Çeviri’de “Suriyeliler” yerine “Aramlılar” denilmektedir.
[28] 1.Tarihler: 19 / 18
NOT: Hıristiyanlar Suriyeli savaşçılar konusundaki bu çelişkiyi “kopyalama yapanların” hatası olarak açıklamaya çalışmaktadır.
[29] 2.Samuel: 8 / 10
[30] 1.Tarihler: 18 / 10