Tevrat ve Kur’an’da
Hazreti Yusuf Kıssası
Karşılaştırma
1. Kitab-ı Mukaddes : Eski Ahit, Tekvin / Yaratılış
Kitabında 37. Baptan başlayarak 50. Babın sonuna kadar (14 Bapta toplam 489 cümle) Yusuf’un
çocukluğundan ölümüne kadar geçen dönemi anlatır.
Kur’an-ı Kerim : Mekke döneminde 52. sırada nazil
olan ve aynı adı taşıyan (111 ayetten müteşekkil) 12. Surede 4. ayetten 102.
ayete kadar Hazreti Yusuf’un hayatından ve kişiliğinden bahseder.
2.Kitab-ı Mukaddes : Yusuf’un, “on yedi yaşında
sürüleri güderken kardeşlerinin konuşmalarını (yaptığı kötülükleri) babasına
getirdiğini ve bundan dolayı alaca entari ile ödüllendirildiğini”[1]
söyleyerek başlar.
Kur’an-ı Kerim : Konuya “geçmiş milletlerin
haberlerinin en güzel şekilde anlatıldığını” söyleyerek girer ve amacın
“bilgilendirmek” olduğunu vurgular.[2]
3. Kitab-ı Mukaddes :
Yusuf’un önce “tarlada demet bağlarken kendi demetinin kalkıp dikildiği ve
kardeşlerinin bağladığı demetlerin ona eğildiği” sonra da “güneş, ay ve on bir
yıldızın kendisine eğildiği” şeklinde iki rüya gördüğünü; ilkini kardeşlerine,
ikincisini de babasına ve kardeşlerine anlattığını belirtir.[3]
Kur’an-ı Kerim : İlk rüyadan bahis yoktur.
hazreti Yusuf güneş, ay ve on bir yıldızla ilgili rüyasını babasına anlatır. [4]
4. Kitab-ı Mukaddes :
Yusuf rüyasını anlatınca, babası azarlar ve “bu gördüğün rüya nedir? Gerçek,
ben ve anan ve kardeşlerin sana eğilmek için mi geleceğiz?” der ve bunu içine
atar.[5]
Kur’an-ı Kerim : Babası Hazreti Yusuf’u şefkatle
uyarır ve “Yavrucuğum! Bu rüyayı kardeşlerine anlatma; sonra sana tuzak
kurarlar…” der. [6]
5. Kitab-ı Mukaddes :Yakup,
oğlu Yusuf’u koyun gütmekte olan diğer oğullarının yanına gönderir. Tekvin
/Yaratılış Kitabı’nın ifadeleri “babasının Yusuf’u harcatmak düşüncesinde
olduğu” anlamını çıkarmaya yatkındır.[7]
Kur’an-ı Kerim : Kardeşleri Yusuf’u kırlara
götürmek için babalarından isterler. Hazreti Yakup ise oldukça kaygılanır.[8]
6. Kitab-ı Mukaddes :
Kardeşleri Yusuf’un kanlı entarisini getirdiklerinde babaları onların önü sıra
“kendisini kötü bir canavar yemiştir.”[9] diyerek söylenenleri kabullenmeye hazırdır.[10]
Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yakup, kardeşlerinin
Yusuf ile ilgili söylediklerini kabullenemiyor.[11]
7. Kitab-ı Mukaddes :
Yusuf, Efendisinin karısının isteğine karşılık elbisesini bırakıp kaçıyor,
lehinde tanıklık eden olmadığı için hapse atılıyor.[12]
Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yusuf kaçarken elbisesi
arkadan yırtılıyor, kadının ailesinden birinin tartışmayı yorumlaması ile
haklılığı ortaya çıkıyor.[13]
8. Kitab-ı Mukaddes :
Şehirdeki kadınların dedikodularından ve azizin eşinin Yusuf’u kadınların
karşısına çıkarmasından bahsedilmiyor.
Kur’an-ı Kerim : Azizin eşi Yusuf’u istediğini
yerine getirmemesi halinde hapse attıracağını söylüyor.[14]
9. Kitab-ı Mukaddes :
Yusuf, Firavun’un rüyalarını onun huzurunda tabir ediyor.[15]
Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yusuf, kralın rüyasını
önce hapis arkadaşlarından ikincisine (kurtulmuş olana) anlatıyor, sonra kralın
huzuruna çıkarılıyor.[16]
10. Kitab-ı Mukaddes :
Yusuf, kardeşlerinden Bünyamin’i getirmelerini isterken “Firavun’un hayatına
yemin ederim küçük kardeşiniz buraya gelmedikçe buradan çıkamayacaksınız.
Sizden birini gönderin de kardeşinizi getirsin… yoksa Firavun’un hayatına yemin
ederim ki, siz çaşıtsınız (casussunuz)” diyerek kardeşlerini üç gün hapsediyor.
[17]
Kur’an-ı Kerim : Kardeşlerine bolca erzak veriyor
ve “eğer onu (küçük kardeşi) getirmezseniz bir daha size yük (erzak) yok”
diyor. Yani birini alıkoyup diğerlerini hapse atmadığı gibi Firavun’un hayatına
yemin etmesi de söz konusu değildir.[18]
11. Kitab-ı Mukaddes :
Yusuf ile kardeşlerinin tercüman aracılığı ile konuşabildiği belirtiliyor.[19]
Kur’an-ı Kerim : Aralarında dil problemi
yaşandığına dair bir bilgi yoktur.
12. Kitab-ı Mukaddes :
Dokuz kardeş (Simon Yusuf’un yanında hapis, Bünyamin de babasının yanında)
babalarından Bünyamin’i isterken içlerinden biri (Ruben –Yakup’un ilk oğlu -) :
“eğer geri getirmezsem, benim iki oğlumu öldür” şeklinde bir teklifte
bulunuyor. Yakup’la oğulları arasında geçen ilginç diyaloglardan sonra
Yahuda’nın kefaleti ile Bünyamin’i gönderiyor.[20]
Kur’an-ı Kerim : Kardeşler (Bünyamin’i) geri
getireceklerine dair Allah’ı kefil tutarak söz veriyorlar. Hazreti Yakup,
Allah’a tam bir bağlılıkla oğullarına tavsiyelerde bulunuyor.[21]
13. Kitab-ı Mukaddes :
Yusuf ile kardeşleri bir araya geldiklerinde kardeşlerin sofraya Mısırlılardan
(yönetimin kuralları gereği) ayrı oturtulduğundan ve yemek esnasında Yusuf’un
(henüz kendini tanıtmadığı halde) Bünyamin’i diğerlerinden beş kat fazla
doyurduğundan ve birlikte içip hoşça vakit geçirdiklerinden söz edilmektedir.[22]
Kur’an-ı Kerim : Ayrıcalık ve işret yoktur.
14. Kitab-ı Mukaddes :
Bünyamin’in çuvalına konulan kasenin “Efendi’nin (Yusuf’un) içtiği (?) ve fal
baktığı kase” olduğu söyleniyor. Kasenin Bünyamin’in çuvalında bulunmasından
sonra kardeşleri arasında geçen konuşmalar üzerine Yusuf’un dayanamayıp kendini
tanıttığı belirtiliyor.[23]
Kur’an-ı Kerim : Küçük kardeşin (Bünyamin’in)
Yusuf’un yanında alı konulmasından sonra kardeşlerin ülkelerine dönerken
kendilerini sorguladıklarından, babalarına küçük kardeşin hırsızlık nedeniyle
tutuklandığını söylediklerinden, Hazreti Yakup’un tatmin olmayıp, oğullarının
Yusuf ve kardeşini aramak için gönderdiğinden bahsetmektedir. Kardeşlerin bu
amaçla (üçüncü kez) Mısır’a gitmeleri esnasında Hazreti Yusuf’un kendini
tanıttığı anlaşılmaktadır.[24]
15. Kitab-ı Mukaddes:
Yusuf’un babasını ve kardeşlerini Firavun’un teklifi ile Mısır’a getirttiği
belirtiliyor.[25]
Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yusuf’un gömleğini
babasına gönderdiğini, oğullarının Hazreti Yakup’tan özür dilerken şaka yollu
takıldıklarını anlatıyor. Duygu yüklü bir karşılaşma ile mutlu sona ulaşılıyor.[26]
16. Kitab-ı Mukaddes :
Hikayenin sonuna doğru Yakup’un cenazesini Mısır’da bırakmaması için Yusuf’a
“gözünde lütuf buldum ise” diyerek (Eski Ahit’te bir yalvarma kavramıdır) ricada
bulunması, bunun için yemin ettirmesi ve Yusuf’un ilk oğlu Manasse yerine
bilerek Efraim’i kutsamasından bahsedilmektedir.[27]
Kur’an-ı Kerim : Surenin başında kıssanın
anlatılmasındaki gayenin “eskilerin haberlerini en güzel şekilde bildirmek ve
bilgilendirmek” olduğu vurgulanmakta idi. Sonunda da “ibret ve hikmet” yönüne
dikkat çekilmektedir.[28]
17. Kitab-ı Mukaddes :
Yakup’un 147 yıl yaşadığı ve Yusuf’un da 110 yaşında öldüğü bildirilmektedir.[29]
Kur’an-ı Kerim : Hazreti Yakup ve Hazreti
Yusuf’un yaşlarına dair bilgi yoktur.
Yusuf Ulucan
[1]
37 / 2 – 4
[2]
12 / 3
[3]
37 / 5 – 10
[4] 12 / 4
[5] 37 / 10 – 11
[6]
12 / 5
[7]
37 /13 – 14
[8]
12 / 12 – 13
[9] İslam alimlerince hazırlanan Peygamberler Tarihi
kitaplarında “Yusuf’un kanlı gömleği”
kendisine uzatılınca Hazreti Yakup’un, gömleği inceleyip “Ne kadar nazik
bir kurt imiş ki oğlumu yemiş ama gömleğine hiç dokunmamış” dediği rivayet
edilir. (Bakınız : A. Lütfi Kazancı, Peygamberler Tarihi, Cilt : 1, sayfa :
352, Nil Yayınları, İzmir – 1993)
[10]
37 / 31 – 33
[11]
12 / 18
[12]
40 / 12 – 20
[13]
12 / 25 – 29
[14]
12 / 32
[15]
41 / 17 – 36
[16]12
/ 47 – 50
[17]
42 / 15 – 17
[18]
12 / 60
[19]
42 / 23
[20]
42 / 36 – 43 / 14
[21]
12 / 63 – 67
[22]
43 / 32 – 34
[23]
44 / 2 – 45 / 3
[24]
12 / 80 – 90
[25]
45 / 17 – 18
[26]
12 / 93 – 100
[27]
47 / 29 – 48 / 19
[28]
12 / 102
[29]
47 / 28, 50 / 26
Öncelikle 5. maddede “babasının Yusuf’u harcatmak düşüncesinde olduğu” düşüncesine nasıl vardığınızı merak ediyorum. 6. maddede ise “kendisini kötü bir canavar yemiştir.” diyerek söylenenleri kabullenmeye hazırdır" cümlesi mesnetsiz ve itham edici olduğu aşikar. Sadece yazıyı okuyup kaynaklara bakmayan bir kişinin, tevratta Yakub'un kötü biri olduğu vehmine kapılmaması pek mümkün değil.
YanıtlaSilTekvin'in ilgili bölümünü iyi okursanız orada Yakub'un "bu nasıl rüya? Ne demek ben ve kardeşlerin eğilmek için sana mı geleceğiz" dediğini ve "bunu yüreğine koyduğunu" göreceksiniz. Daha sonra "Yusuf'u kardeşleri ile kıra gönderen kişinin de Yakub olduğu" net ifade edilmekte. Kur'an'da ise Yakub a.s rüyayı duyar duymaz "bunu kardeşlerine anlatma" diye uyarmakta ve kardeşleri Yusuf'u kıra götürmek istediklerinde Hz Yakub a.s. karşı çıkmaktadır.... Bu konuda başka kaynaklara bakmaya gerek var mı Hz Yusuf konusunda Tevrat ile Kur'an arasındaki farkı ortaya koymak için doğrudan Tekvin Kitabını ve Kur'an'da Yusuf Suresini okumak yetmez mi?
Siliki kitap arasında ki en önemli fark kitabı mukaddes firavun der kur anı kerim melik der.musa da ise ikiside firavun der.bilinen tarihe göre yusufun yaşadığı düşünülen dönem krala henüz firavun sıfatının verilmediği dönem.Burası çok önemli ,tarihi en ufak ayrıntıya kadar nasıl anlattıkları konusunda
YanıtlaSil