ALLAH TEÂLA’YA YAKIŞTIRILMAYACAK SIFATLAR
· Bir Milletin Allah’ı
Olmak
· İstirahat Etmek[3]
“Ve Allah, yaptığı işi yedinci günde bitirdi ve yaptığı
bütün işten yedinci günde istirahat etti.”[4]
· Nadim Olmak, Nedamet
Etmekten Yorulmak[5]
“Rab yeryüzünde adamı yaptığına nadim oldu ve yüreğinde acı
duydu ve Rab dedi : ‘Yarattığım adamı ve hayvanları … toprağın üzerinden
sileceğim. Çünkü onları yaptığıma nadim oldum.”[6]
… “Kim bilir belki Allah döner ve nadim olur ve
kızgın öfkesinden döner de yok olmayız. Ve Allah … onlara yapacağını söylemiş olduğu kötülükten ötürü Allah nadim
oldu[7]
ve onu yapmadı.”[8] “Sen beni kendinden
attın, Rab diyor, geriledin, ben de üzerine elimi uzattım seni helak ettim,
nedamet ede ede[9] yoruldum[10]
· Hatırlamak
· Kıskanmak
“Rab … dedi : … ‘Allah olmayanla beni kıskandırdılar …ben de
kavmim olmayanlarla onları kıskandıracağım.”[13]
“O zaman Rab, memleketini kıskandı
ve kavmine acıdı ve Rab cevap verip dedi : ‘İşte size buğday ve yeni şarap
göndereceğim.”[14]
· Küsmek
“Ve Rab dedi : Adını Lo – ammi (merhamete ermemiş)[15]
koy. Çünkü siz benim kavmim değilsiniz, ben de sizin Allah’ınız olmayacağım.”[16]
· Sarhoş Gibi Uyanmak
“Uyanan için rüya nasılsa Ya Rab sen uyanınca[17] onların suretini hor göreceksin.”[18]
… “O zaman Rab uyanan adam gibi, şaraptan bağıran bir yiğit gibi uyandı.”[19]
· Islık Çalmak
“Ben Allah’ım, Rabbim. Onlara cevap vereceğim ve etrafımdan
olanlar yiğit gibi olacaklar ve şarap içmiş gibi sevinecekler … onlara ıslık
çalıp, kendilerini toplayacağım.”[20]
· Yenilmek
“ve dedi : ‘Artık sana Yakup değil ancak İsrail denilecek ;
Çünkü Allah ile ve insanlarla uğraşıp yendin.”[21]
· Soyulmak
“İnsan Allah’ı soyar mı? Siz ise beni soymaktasınız.”[22]
· Kandırmak … Aldatmak[23]
“Ya Rab! Beni kandırdın, ben de kandım, benden kuvvetlisin,
bütün gün gülünç oldum, herkes benimle eğleniyor.”[24]
“Ah Ya Rab! Size selamet olacak diyerek gerçek bu kavmi ve Yeruşalim’i çok
aldattın.”[25]
· İnsafsızlık
“Toz gibi, kül gibi oldum. Sana çağırıyorum, bana cevap
vermiyorsun. Ayağa kalkıyorum, gözünü bana dikiyorsun. Bana karşı insafsız
oldun, elinin kuvvetiyle bana eza etmektesin.”[26]
· Gaddarlık
“Canımın acılığı ile söyleyeyim, Allah’a diyeyim : ‘Beni
mahkum etme; ne için benimle çekişiyorsun? Bana bildir, gaddarlık ediyorsun[27]…
kötülerin niyetine ışık veriyorsun. Bu senin için iyi mi? … Benim fesadımı
arıyorsun ve suçumu araştırıyorsun … Artık kes ve beni rahat bırak da biraz
ferah bulayım”[28]
· Saptırmak – Sapıklığa
Bakmak
“Göklerden bak da, kutsiyetinin ve izzetinin meskeninden
gör, gayretin ve ceberutun nerede? Gönlünün özlemesi ve merhametlerin benden
kendilerini esirgediler … Ya Rab, kendi yollarından bizi niçin saptırıyorsun?[29]
… “Ya Rab’ Ne vakte kadar imdada çağıracağım da sen işitmeyeceksin? Sana,
zorbalık diye feryat ediyorum ve sen kurtarmıyorsun. Niçin fesadı bana
gösteriyorsun, kendin de sapıklığa bakıyorsun?”[30]
· Saçmalık
“Allah’ın akılsız olan şeyi[31]
insanlardan
daha hikmetlidir ve Allah’ın zayıf olan şeyi, insanlardan daha kuvvetlidir.”[32]
· Kocalık
“Senin kocan seni yaratandır; O’nun ismi Orduların
Rabbi’dir.”[33]
· Babalık[34]
“Firavun’a diyeceksin : Rab şöyle diyor : ‘İsrail ilk
oğlumdur, ilkimdir ve sana dedim oğlumu salıver ki bana ibadet etsin.”[35]
… “Baba diye çağırırız, Allah’ın evladı olduğumuza Ruh kendisi bizim ruhumuzla
şehadet eder.”[36]
Kur’an-ı
Kerim, Meryem Suresi (19) : 88 – 93
ALLAH TEÂLÂ’YA ŞEKİL VE MEKÂN İSNADI
· “Rab Şehri Görmeye İndi
“Adem oğullarının yapmakta oldukları şehri ve kuleyi görmek
için Rab indi.”[37]
· “Rab Çadırdan Çadıra
Gezdim – Karanlıkta Oturuyorum” Diyor
“Natan’a Allah’ın sözü geldi : ‘Git kulum Davud’a söyle :
Rab şöyle diyor : Oturmak için bana ev yapmayacaksın. Çünkü İsrail’i çıkardığım
günden bu güne kadar bir evde oturmadım, fakat çadırdan çadıra, meskenden
meskene gezdim … İsrail hakimlerinden birine : Niçin bana erz ağacından bir ev
yapmadınız diye bir şey söyledim mi?”[38]
… “O zaman Süleyman dedi : ‘Rab koyu karanlıkta oturuyorum demiştir.”[39]
· Ağız, Kulak, Burun,
Soluk
“Allah’ımı imdada çağırdım ve mabedinden sesimi işitti ve
feryadım O’nun kulaklarına erişti. O zaman dünya sarsılıp titredi, göklerin
temelleri oynadılar ve sarsıldılar. Çünkü O öfkelendi, burnundan duman
yükseldi, ağzından ateş yiyip bitirdi.”[40]
… “Ya Rab! Senin azarlamandan, burnunun nefesinin vuruşundan suların
derinlikleri göründü.”[41] … “Allah’ın soluğu ile buz tutar ve suların
genişliği daralır.”[42]
· “Allah’ı Gördüler ;
Ayağının Altında Tuğla Döşeme Vardı”
“İsrail’in Allah’ını gördüler ve O’nun ayaklarının altında
gök yakuttan tuğla döşeme gibi aydınlandıkça asıl göğe benzer bir şey vardı.”[43]
… “Rab öfkesinde Sion Kızı’nı[44]
kara bulutla örttü. İsrail’in güzelliğini göklerden attı ve öfkesi gününde
ayağının[45] iskemlesini anmadı.”[46]
· “Rabbin Başının Siperi,
Değneği, Yıkanma Leğeni, Çarığı”
“Allah, kutsiyetinde söyledi : ‘Sevinçle coşacağım, Şekem’i
pay edeceğim ve Sukkot Vadisi’ni ölçeceğim. Gilead benimdir, Manasse benim,
Efraim başımın siperi, Yahuda benim değneğimdir,[47]
Moab yıkanma leğeni.[48]
Edom üzerine çarığımı atacağım.”[49]
· “Rabbin Etekleri”
“Rabbi yüce ve yüksek bir taht üzerinde oturmakta gördüm ve
etekleri mabedi dolduruyordu. Kendisinden yukarıda seraflar duruyordu.” [50]
· “Rab Arkasını
Gösterecek”
“Size karşı bela tasarlamaktayım ve size karşı bir düzen
düşünmekteyim … Felaket gününde onlara yüz değil arka göstereceğim.”[51]
· “Rab Şarapla Ziyafet
Verecek”
“Rabbin elinde kase vardır ve şarabı köpürür, karışık içki
doludur ve ondan döker”[52]
… “Bu dağda Orduların Rabbi bütün kavimlere … süzme eski şaraplardan ziyafet
verecek”[53]
Yusuf Ulucan
ALLAH TEÂLÂ’YI MAHLUKATA BENZETME
· “Rab Aslan Gibi … Dişi
Aslan Gibi … Dişi Ayı Gibi”
“Rab bana şöyle diyor; Aslan ve genç aslan avı üzerinde
nasıl homurdarsa … Orduların Rabbi de Sion Dağı üzerinde ve onun tepesinde,
üzerinde cenk etmek için öyle inecek”[54]
… “Ben de onlara dişi aslan gibiyim, kaplan gibi yolun yanında beklemekteyim.
Yavrularından edilmiş dişi ayı gibi onların karşısına çıkacağım ve yüreklerinin
zarını yırtacağım ve bir dişi aslan gibi onları yiyip bitireceğim.”[55]
· “Yaban Öküzü Gibi”
“Allah onları Mısır’dan çıkarıyor, yaban öküzü gibi kuvveti
var.”[56]
· “Üzüm Basanlar Gibi”
“Onlara de : Rab yüksekten gümürdeyecek ve mukaddes
meskeninden ses verecek, ağılına karşı kuvvetle gümürdeyecek. Dünyada
oturanların hepsine karşı üzüm basanlar gibi bağıracak.”[57]
· İlginç Bir Benzetme Daha
: “Çocuğun Adı : Kadir Allah”
“Bize bir çocuk doğdu, bize bir oğul verildi ve reislik onun
omuzu üzerinde olacak ve onun adı : Acip Öğütçü, Kadir Allah, Ebediyet babası,
Selamet Reisi çağırılacaktır.”[58]
Yusuf Ulucan
[1] Bu cümle, Hazreti Süleyman’dan sonra parçalanan
Yahudilerden, kuzeyde kalanların kurduğu
İsrail Krallığı bölgesinde krallardan birinin Elişa (Elyesa) Peygambere hediye
sunarken yaptığı konuşmanın içinde geçmektedir. Bununla birlikte Yahudi
kavminin değişmez inancını da ifade etmektedir. Pavlus, Romalılara Mektubunda
bu düşünceye karşı çıkmaktadır. (3 / 29) Kur’an-ı Kerim’e göre ise Allahu
Teala, “göklerin, yerin ve ikisi arasındakilerin Rabbidir. (ör. Nebe Suresi
(78) : 37)
[2] 2. Krallar : 5 / 15
[3]Kur’an-ı Kerim, Kaf Suresi (50) : 38: “Hiç kuşkusuz gökleri,
yeri ve ikisinin arasındakileri altı günde yarattık ve bize bir yorgunluk da
çökmedi.”
[4] Tekvin / Yaratılış : 2 / 2 – 3
[5] “Nadim Olmak” kavramı Yeni Çeviri’de bir çok yerde
“vazgeçmek” ve “düşüncesini değiştirmek” kelimeleri ile gösterilmiştir.
Bilindiği gibi “nadim olmak” pişmanlık duymak anlamı taşımaktadır. Yeni
Çeviri’de bu kavram biraz hafifletilerek “vazgeçmek” şekline dönüştürülmüştür.
Ancak her iki kavram da Allah’a yakıştırılamaz ve O’na sıfat olamaz.
[6]Tekvin / Yaratılış : 6 / 6 – 7
[7] Bu cümleler Hazreti Yunus’un kavmi ile ilgili kıssanın içinde geçmektedir. Konunun Kur’an-ı
Kerim’deki anlatımında “başlarına gelen felaketi gördükten sonra iman eden
topluluğun üzerinden azabın kaldırılmasının” yalnızca Yunus aleyhisselamın
kavmine tanınmış bir fırsat olduğu belirtilmekte ve Yunus Suresi (10) : 98 ve
Saffat Suresi (37) : 148. ayetlerinde “onları bir süreye kadar yararlandırdık”
buyrulmaktadır. “Azabın kaldırılması” Eski Ahit’in Yunus Kitabı’nda “Allah’ın
pişman olması” şeklinde yorulmaktadır.
[8]Kitab-ı Mukaddes, Yunus : 3 / 9 – 10
[9] “nedamet ede ede …” cümlesi Yeni çeviri’de “merhamet ede
ede yoruldum” şeklinde düzenlenmiş ve “nedamet” kavramı “merhamet” kavramıyla
değiştirilmiştir.
[10] Yeremya : 15 / 6
[11]“Hatırlamak” ,
“unutmak” fiilinin karşıt anlamlısıdır.
Oysa Allah, noksanlıktan beridir.
[12]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 2 / 24 – 25
[13]Tesniye / Yasanın Tekrarı : 32 / 21 (kısaltılarak alınmıştır)
[14]Yoel : 2 / 18 – 19
[15] “Lo – ammi / merhamete ermemiş” cümlesi Osmanlıca metinde ve Yeni Çeviri’de
“halkım değil” şeklindedir.
[16] Hoşea : 1 / 9
[17] Kur’an-ı Kerim, Bakara Suresi (2) : 255: “Allah … kendisini
uyuklama ve uyku tutmayandır.”
[18]Mezmurlar : 73 / 20
[19]Mezmurlar : 78 / 65 (Bu cümle Kitab-ı Mukaddes’in 1885
tarihli Osmanlıca metninde “ Rab dahi uykudan uyanır ve şaraptan ayılır cebbar
gibi uyanıp…” şeklindedir.)
[20]Zekarya : 10 / 8
[21]Tekvin / Yaratılış : 32 / 28, ayrıca bakınız, Hoşea : 12 / 4
[22]Malaki : 3 / 8
[23] Kur’an-ı Kerim, Yunus Suresi (10) : 44 “Allah insanlara
asla hainlik etmez; ama insanlar, kendilerine hainlik eder”
[24] Yeremya : 20 / 7
[25]Yeremya : 4 / 10 Yeni Çeviri’de “tam anlamıyla aldattın”
şeklindedir.
[26] Eyüp : 30 / 19 – 21
[27] Türkçe Yeni Çeviri’de “hoşuna mı gidiyor gaddarlık etmek”
şeklindedir.
[28] Eyüp : 10 / 1 – 12, kısaltılarak alınmıştır
[29]İşaya / Yeşaya : 63 / 15 – 17, kısaltılarak alınmıştır.
[30]Habakkuk : 1 / 2 – 3
[31]“Allah’ın akılsız olan şeyi …” cümlesi Türkçe Yeni Çeviri’de
“Tanrı’nın saçmalığı insanın bilgeliğinden üstündür” şeklinde
sadeleştirilmiştir.
[32]Pavlus’un Korintlilere 1. Mektubu : 1 / 25
[33]İşaya / Yeşaya : 54 / 5
[34] Ehl-i Kitab’ın Allah Teala’ya bu şekilde “babalık” isnat
etmeleri Kur’an-ı Kerim’de (Meryem Suresi (19) : 88 – 93) şiddetle tenkit
edilmekte ve şöyle buyrulmaktadır . “Çok Merhametli (Rahman) bir çocuk edindi
dediler. Gerçekten ortaya çok çirkin bir şey attınız! Neredeyse gökler
çatlayacak, yer yarılacak, dağlar yıkılıp düşecek, Rahman’a çocuk isnat
etmeleri yüzünden. Oysa Çok Merhametli’ye çocuk edinmek yaraşmaz! Göklerde ve
yerde olan herkes ancak Rahman’a kul olarak gelecektir.”
[35]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 4 / 22 – 23
[36]Pavlus’un Romalılara Mektubu : 8 / 16
[37] Tekvin / Yaratılış : 11 / 5 (Tekvin / Yaratılış : 3 / 8’de
Tanrı’nın günün serinliğinde bahçede gezindiğinden bahsedilir)
[38] 1. Tarihler : 17 / 3 – 6
[39] 2. Tarihler : 6 / 1
[40] 2. Samuel : 22 / 7 – 9
[41] Mezmurlar : 18 / 15
[42] Eyüp : 37 / 10
[43]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 24 / 10
[44]“Sion Kızı” tanımlaması Eski Ahit literatüründe Kudüs Şehri
için kullanılmaktadır.
[45] Hezekiel Kitabında, Allah’ın “insan suretinde Hezekiel’in
yanına oturup, ayak tabanının yeri ile ilgili konuştuğundan” söz edilmektedir.
(43 / 4 – 7)
[46]Yeremya’nın Mersiyeleri / Ağıtlar : 2 / 1
[47] “başımın siperi” 1885 tarihli Osmanlıca metinde “başımın
hamisi”, “Yahuda benim değneğimdir” cümlesi ise “Şeriatımı vaz’ eden Yahudadır”
şeklindedir.
[48] Kur’an-ı Kerim’de “Allah’ın Boyası” (Bakara Suresi (2) :
138), “Allah’ın sanatı” (Neml Suresi
(27) : 88), “Allah’ın eli” (Fetih Suresi (48) : 10) gibi tanımlamalar
bulunmaktadır. Bunlar, tefsirlerden de anlaşılacağı üzere “mana yüklü”
ifadelerdir. Kitab-ı Mukaddes’teki, “Allah’ın burnu”, “Etekleri”, “Yıkanma
leğeni” gibi ifadeler ise oldukça seviyesiz ve aykırı durmaktadır.
[49]Mezmurlar : 108 / 7 – 9
[50]İşaya / Yeşaya : 6 / 1 – 2
[51]Yeremya 18 / 11, 17
[52] Mezmurlar : 75 / 8
[53] İşaya / Yeşaya : 25 / 6
[54]İşaya / Yeşaya : 31 / 4
[55]Hoşea : 13 / 7 – 8
[56]Sayılar / Çölde Sayım : 23 / 22
[57]Yeremya : 25 / 30
[58]İşaya / Yeşaya : 9 / 6
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder