13 Eylül 2012 Perşembe

iNCiLLERDEKi CELiSKiLER


iNCiLLERDE

AYNI KONUDA FARKLI ANLATIM ÖRNEKLERi

 

 

·      Hazreti İsa’nın Kendisi İçin Şahitliği Doğru mudur Değil midir?

 

Doğru Değildir :


“Ben kendi irademi değil fakat beni gönderenin iradesini ararım. Eğer ben kendim için şehadet edersem doğru değildir.”[1] 


Doğrudur :


“Ferisiler ona dediler: “Kendin için sen şehadet ediyorsun, senin şehadetin doğru değildir.” İsa onlara cevap verip dedi: “Ben kendim için şehadet ediyorsam da şehadetim doğrudur…”[2] 

 

·      Yahya’nın İlya Olup Olmadığı :



İsa, İlya Olduğunu Söylüyor :


“Şakirtleri ona sorup dediler : “Öyle ise ne için Yazıcılar : ‘Önce İlya gelmelidir’ diyorlar?” İsa onlara cevap verip dedi: “Gerçi İlya gelir ve her şeyi yerine kor, fakat ben size derim: “İlya zaten gelmiştir ve onu tanımadılar, fakat onun her istediklerini yaptılar”… İsa’nın kendilerine vaftizci Yahya için söylediğini şakirtler o zaman anladılar.”[3]


Kendisi “Değilim” Diyor :


“Yahya … “Ben Mesih değilim” diye inkar etti. Onlar da kendisinden sordular: “Öyle ise ne? Sen İlya mısın?” ve Yahya: “Değilim” dedi.”[4] 

 

·      İsa, Birine “Herkese Söyle”, Diğerine “Kimseye Söyleme” Diyor

 
Onlara Haber Ver :


“O kayığa girince cine tutulmuş adam kendisi ile beraber kalmak için ona yalvardı ve İsa onu bırakmadı, ancak ona dedi: “Evine seninkilere git ve Rabbin sana yaptığı bütün şeyleri ve sana merhamet eylediğini ona haber ver.” O da gidip İsa’nın kendisine bütün ettiklerini Dekapolis’te ilan etmeye başladı.”[5]


Kimseye Söyleme :


“Çocuğun elini tutup “talita kumi” dedi ki tercümesi: “Kızcağız sana kalk diyorum” demektir. Kız da hemen kalkıp gezdi, zira on iki yaşında idi, hemen onlar çok şaştılar. Onlara bunu kimse bilmesin diye sıkı tembih etti.”[6]

 

·      Yol Kenarında Oturan Kör Sayısı :



İki Kişi :


“Ve onlar Eriha’dan çıktıkları zaman büyük bir kalabalık İsa’nın ardınca gitti ve işte yol kenarında oturan iki kör İsa’nın geçtiğini işitince: “Ya Rab! Bize merhamet eyle” diye bağırdılar.”[7]


Bir Kişi :


“İsa ve şakirtleri ve büyük kalabalık ile Eriha’dan çıkarken Timeus oğlu Bartimeus adında kör bir dilenci yol kenarında oturuyordu. O’nun Nasıralı İsa olduğunu işitince bağırıp: “Ey Davud oğlu İsa! Bana merhamet eyle” demeye başladı.”[8] 

 

·      Kabirden Çıkan Cinli Sayısı :



İki Kişi :


“Ve İsa karşı yakada Gadarinilerin memleketine geldiği zaman kabirlerinden çıkan cine tutulmuş iki kişi onu karşıladı.”[9]


Bir Kişi :


“Karşı yakaya Gerasinilerin memleketine geldiler. İsa kayıktan çıkınca murdar ruhu olan bir adam hemen kabirlerden çıkıp onu karşıladı.”[10] 

 

·      Havariler Yanlarına Neler Alabilecekler?

 
Hiçbir Şey Almayacaklar :



“Ne yolculuk için torba, ne iki gömlek, ne çarık, ne değnek alın.”[11]


Değnek ve Çarık Alabilecekler :


“Onlara yol için bir değnekten başka hiçbir şey, ne torba, ne ekmek ve ne de kesede para almayıp fakat çarık giymelerini tembih etti.”[12]

 

·      İsa’nın Üzerine Güzel Koku Dökülmesi :



Bayramdan İki Gün Önce … Başının Üzerine :


“İki gün sonra Fısıh ve Hamursuz Bayramı olacaktı. İsa Beytanya’da cüzamlı Simun’un evinde otururken  bir kadın … halis nardın yağı ile geldi, kabı kırıp O’nun başı üzerine döktü.”[13] 


Bayramdan Altı Gün Önce … Ayaklarına :


“Bayramdan altı gün önce İsa Beytanya’ya geldi … Meryem ise bir litre çok kıymetli halis nardın yağı alıp İsa’nın ayaklarını meshetti, ayaklarının saçları ile meshetti…”[14]

 

·      Kızı İçin Yardım İsteyen Kadın :



Kenanlı (Filistinli) :


“İsa oradan çıkıp Sur ve Sayda taraflarına çekildi ve işte Kenanlı bir kadın o sınırlardan geldi ve: “… kızım kötü bir halde cine tutulmuştur” diye bağırdı.”[15]


Yunanlı Suriyeli Fenike Irkından:


“Küçük kızında murdar ruh olan bir kadın İsa hakkında haber aldı ve hemen gelip ayaklarına düştü. O kadın Yunanlı olup Suriyeli Fenike ırkındandı.”[16]




·      Bir Eşek mi, Yanında Bir de Sıpa mı?



Bir Eşek, Yanında Bir Sıpa:


“Karşınızdaki köye gidin ve hemen bağlı bir eşekle yanında bir sıpa bulacaksınız. Onları çözüp bana getirin”[17]


Bir Sıpa:


“Karşınızdaki köye gidin. Hemen oraya gidince daha kimse binmemiş bağlı bir sıpa bulacaksınız. Onu çözüp bana getirin.”[18]

 

·      Hazreti İsa’yı İhbar Edenin İhbarına Karşılık :


Otuz Gümüş Tarttılar :


“O zaman on ikilerden Yahuda İskaryot denilen biri baş kahinlerin yanına girip dedi: “Bana ne verirsiniz onu sizin elinize vereyim?” Onlar da Yahuda’ya otuz gümüş tarttılar.”[19]


Para Vermeyi Vaat Ettiler :


“On ikilerden biri olan Yahuda İskaryot, İsa’yı baş kahinlerin eline vermek için onların yanına gitti. Onlar da bunu işittikleri zaman sevindiler ve kendisine para vermeyi vaat ettiler.”[20]



·      İsa’nın Çarmıha Gerildiği Haçı Kim Taşıdı :


Bir Adam Bulup Taşıttılar :


“ Ve dışarı çıkarken Simun adlı Kirine’li bir adam buldular, İsa’nın haçını taşısın diye onu angaryacı ettiler.”[21]


İsa’nın Kendisine Taşıttılar :


“O vakit İsa’yı aldılar, o İbrani’ce Golgota denilen Kafa Kemiği adındaki yere kendi haçını taşıyarak çıktı.”[22]



·      Hazreti İsa Çarmıhtan Sonra Nerede Gömüldü? :


Galile’de :


“Ölülerden kıyam etmiştir ve işte sizden önce Galile’ye gidiyor, orada göreceksiniz. İşte ben size söyledim … “korkmayın gidin kardeşlerime haber verin ki, Galile’ye gelsinler beni orada görecekler” … On bir şakirt Galile’ye[23]  İsa’nın onlara tayin ettiği dağa gittiler ve İsa’yı gördükleri zaman ona secde kıldılar….”[24]


Emmaus’ta :


“Ve işte o gün onlardan ikisi Yeruşalim’den altmış ok atımı uzakta Emmaus[25]  denilen bir köye gidiyorlardı, olan biten bu işleri (İsa’nın mezarında bulunmadığı konusu) birbirleriyle söyleşiyorlardı… Onlar bu şeyleri söylerken İsa, kendisi ortalarında durup onlara: “Size selamet!” dedi “ellerime ayaklarıma bakın benim”[26]



·      İsa’dan Başka Göğe Çıkan Oldu mu Olmadı mı?


Olmadı :


“Hiç kimse göğe çıkmamıştır: ancak gökten inmiş olan İnsanoğlu çıkmıştır…” [27]

 

Oldu :


“… ve İlya kasırgada göklere çıktı.”[28]


·      Hazreti İsa ve Pavlus’un Şeriat (Eski Ahit) Anlayışları


Pavlus :


“Şeriat gazabı hasıl eder; fakat şeriatın olmadığı yerde, tecavüz yoktur.”[29] … “Eğer salah şeriat vasıtası ile ise, o halde Mesih boş yere ölmüştür.”[30]


Hazreti İsa:


“Sanmayın ki ben şeriatı yahut peygamberleri yıkmaya geldim; ben yıkmaya değil fakat tamam etmeye geldim.”[31]



·      Pavlus ile Havari Yakub’un Aklanma Anlayışları



Pavlus: İnsan İmanla Aklanır:


“Çünkü zannediyorum ki şeriatın işleri olmayarak insan imanla sahih sayılır.”[32] … “Diyoruz ki İbrahim imanı sayesinde aklanmış sayıldı.”[33]



Havari Yakup: İnsan Ameliyle Aklanır:


“Eğer bir kimse amelleri yok iken, insan olduğunu söylerse fayda nedir? Kenisini o iman kurtarabilir mi?”[34] … “Atamız İbrahim … Tanrı’ya adama ameliyle aklanmadı mı?”[35]

 

 

Yusuf Ulucan



[1] Yuhanna : 5 / 30 – 31
[2] Yuhanna : 8 /13 – 14
[3] Matta : 17 / 10 – 13
[4] Yuhanna : 1 / 20 – 21
[5] Markos : 5 / 18 – 20
[6]Markos : 5 / 41 – 43
NOT:Dekapolis (Kutsal Kitap – Yeni Çeviri’nin sonundaki “Yeni Antlaşma Dönemi Filistin Haritası’na göre Celile Gölü’nün güneydoğusu ile Şeria Irmağı’nın doğusunda kalan geniş bir belgedir. İkinci olayın geçtiği yer ise muhtemelen bölge içinde bir kasabasıdır. Hazreti İsa’nın mucizesinin geniş bir bölgede konuşulup küçük bir kıyı kasabasında gizlenmesi bir çelişki oluşturmaktadır.
[7] Matta : 20 / 29 – 30
[8] Markos : 10 / 46 – 47
[9] Matta: 8 / 28
[10]Markos : 5 / 1 – 2, Luka : 8 / 26 – 27
[11] Matta : 10 / 10, Luka : 9 /3
[12] Markos : 6 / 8 – 9
[13] Markos : 14 / 1 – 3 kısaltılarak alınmıştır.
[14] Yuhanna : 12 / 1 – 3
[15] Matta : 15 / 22
[16]Markos : 7 / 24 – 26
NOT: Yeni Çeviri’de “Yahudi olmayan bu kadın Suriye – Fenike ırkındandı” denilmektedir.
[17] Matta: 21 / 2
[18] Markos: 11 / 2; Luka: 19 / 30
[19] Matta : 26 / 14 – 15
[20] Markos : 14 / 10 – 11, Luka : 22 / 3 – 5’de ise “para vermeye razı oldular” şeklinde farklı bir ifade yer almaktadır.
[21]  Matta : 27 /32, Markos : 16 /21, Luka :23 /26
[22] Yuhanna : 19 / 17
[23] Galile (Yeni Çeviri’de: Celile) Kudüs’e oldukça uzak ve Taberiye Gölü’nün kuzey batısında bir bölgedir.
[24] Matta : 28 / 7 – 16, kısaltılarak alınmıştır
[25] Emmaus Köyü Kudüs’ün yaklaşık 11 km kuzey batısına düşmektedir.
[26]Luka :24 / 13 – 42 kısaltılarak alınmıştır
[27] Yuhanna: 3 / 13
[28] 2.Krallar: 2 / 11
[29] Romalılara Mektubu :4 / 15
[30]Galatyalılara Mektubu  : 2 / 21
[31] Matta : 5 / 17
[32] Romalılara: 3 / 28
[33] Romalılara: 4 / 9
[34] Yakup’un Mektubu: 2 / 14
[35] Yakup’un Mektubu: 2 / 21
 
 
 
 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder