21 Haziran 2012 Perşembe

Tevrat Zebur ve İncillerde Allah Hakkında Olumsuz Cümle Örnekleri / 2




ALLAH TEÂLÂ’YA MEKÂN VE ŞEKİL İSNADI




·       “Rab Şehri Görmeye İndi

“Adem oğullarının yapmakta oldukları şehri ve kuleyi görmek için Rab indi.”[1]

·       “Rab Çadırdan Çadıra Gezdim – Karanlıkta Oturuyorum” Diyor

“Natan’a Allah’ın sözü geldi : ‘Git kulum Davud’a söyle : Rab şöyle diyor : Oturmak için bana ev yapmayacaksın. Çünkü İsrail’i çıkardığım günden bu güne kadar bir evde oturmadım, fakat çadırdan çadıra, meskenden meskene gezdim … İsrail hakimlerinden birine : Niçin bana erz ağacından bir ev yapmadınız diye bir şey söyledim mi?”[2] … “O zaman Süleyman dedi : ‘Rab koyu karanlıkta oturuyorum demiştir.”[3] 

·       Ağız, Kulak, Burun, Soluk

“Allah’ımı imdada çağırdım ve mabedinden sesimi işitti ve feryadım O’nun kulaklarına erişti. O zaman dünya sarsılıp titredi, göklerin temelleri oynadılar ve sarsıldılar. Çünkü O öfkelendi, burnundan duman yükseldi, ağzından ateş yiyip bitirdi.”[4] … “Ya Rab! Senin azarlamandan, burnunun nefesinin vuruşundan suların derinlikleri göründü.”[5]  … “Allah’ın soluğu ile buz tutar ve suların genişliği daralır.”[6] 

·       “Allah’ı Gördüler ; Ayağının Altında Tuğla Döşeme Vardı”

“İsrail’in Allah’ını gördüler ve O’nun ayaklarının altında gök yakuttan tuğla döşeme gibi aydınlandıkça asıl göğe benzer bir şey vardı.”[7] … “Rab öfkesinde Sion Kızı’nı[8] kara bulutla örttü. İsrail’in güzelliğini göklerden attı ve öfkesi gününde ayağının[9] iskemlesini anmadı.”[10]

·       “Rabbin Başının Siperi, Değneği, Yıkanma Leğeni, Çarığı”

“Allah, kutsiyetinde söyledi : ‘Sevinçle coşacağım, Şekem’i pay edeceğim ve Sukkot Vadisi’ni ölçeceğim. Gilead benimdir, Manasse benim, Efraim başımın siperi, Yahuda benim değneğimdir,[11] Moab yıkanma leğeni.[12] Edom üzerine çarığımı atacağım.”[13]

·       “Rabbin Etekleri”

“Rabbi yüce ve yüksek bir taht üzerinde oturmakta gördüm ve etekleri mabedi dolduruyordu. Kendisinden yukarıda seraflar duruyordu.” [14]

·       “Rab Arkasını Gösterecek”

“Size karşı bela tasarlamaktayım ve size karşı bir düzen düşünmekteyim … Felaket gününde onlara yüz değil arka göstereceğim.”[15]

·       “Rab Şarapla Ziyafet Verecek”

“Rabbin elinde kase vardır ve şarabı köpürür, karışık içki doludur ve ondan döker”[16] … “Bu dağda Orduların Rabbi bütün kavimlere … süzme eski şaraplardan ziyafet verecek”[17]







ALLAH TEÂLÂ’YI MAHLÛKATA BENZETME



·       “Rab Aslan Gibi… Dişi Aslan Gibi… Dişi Ayı Gibi”

“Rab bana şöyle diyor; Aslan ve genç aslan avı üzerinde nasıl homurdarsa … Orduların Rabbi de Sion Dağı üzerinde ve onun tepesinde, üzerinde cenk etmek için öyle inecek”[18] … “Ben de onlara dişi aslan gibiyim, kaplan gibi yolun yanında beklemekteyim. Yavrularından edilmiş dişi ayı gibi onların karşısına çıkacağım ve yüreklerinin zarını yırtacağım ve bir dişi aslan gibi onları yiyip bitireceğim.”[19]

·       “Yaban Öküzü Gibi”

“Allah onları Mısır’dan çıkarıyor, yaban öküzü gibi kuvveti var.”[20]

·       “Üzüm Basanlar Gibi”

“Onlara de : Rab yüksekten gümürdeyecek ve mukaddes meskeninden ses verecek, ağılına karşı kuvvetle gümürdeyecek. Dünyada oturanların hepsine karşı üzüm basanlar gibi bağıracak.”[21]

·       İlginç Bir Benzetme Daha : “Çocuğun Adı : Kadir Allah”

“Bize bir çocuk doğdu, bize bir oğul verildi ve reislik onun omuzu üzerinde olacak ve onun adı : Acip Öğütçü, Kadir Allah, Ebediyet babası, Selamet Reisi çağırılacaktır.”[22]






ALLAH TEÂLÂ’YA ÇİRKİN HİTAP ÖRNEKLERİ



·       “Musa, Rabbe Dedi : Onları Ben mi Doğurdum ki Bana Taşı Diyorsun?”

“Musa, kavmin, aşiretlerine göre herkesin çadırı kapısında ağlamakta olduğunu işitti ve Rabbin öfkesi çok alevlendi ve Musa’nın gözünde kötü oldu ve Musa Rabbe dedi : Niçin bu kuluna kötülükle davrandın? Ve Niçin gözünde lütuf bulmadım ki, bu kavmin yükünü üzerime yüklüyorsun? Bütün bu kavme ben mi gebe kaldım? Onları ben mi doğurdum ki bana … onları taşı diyorsun? Bütün bu kavme vermek için nereden et bulayım? Çünkü bana : Bize et ver yiyelim diyerek ağlıyorlar. Bütün bu kavmi ben yalnız taşıyamam, çünkü bana ağırdır …”[23]

·       “Ya Rab Susma! Uyan”

“Ya Rab susma! Ya Allah’ım ve Rabbim, benim muhakemem ve davam için gayrete gel, uyan!”[24]

·       “Gözünü Aç! Hatırla”

“Bu kulunun ettiği duayı dinlemek için kulağın işitici ve gözlerin açık olsun … Emrettiğin sözlerini hatırla.”[25]

·       “Kalk Ey Allah! Kendi Davanı Gör”

“Ey Allah! Niçin bizi ebediyen bıraktın? Senin otlağının koyunlarına karşı niçin öfken tütmektedir? Eski zamandan beri kendine edindiğin mirasının sıptı olsun diye fidyesini ödediğin cemaati ve onda oturduğun şu Sion Dağı’nı an… Kalk ey Allah! Kendi davanı gör.”[26]

·       “Ya Rab Koş! Geç Kalma”

“Ya Rab! Bana yardım etmeye koş… Geç kalma Ya Rab!”[27] 

·       “Kalk Ya Rab… Dön Ya Rab”

“Ve vaki olurdu ki, sandık göç ettiği zaman Musa derdi: Kalk Ya Rab! … ve konduğu zaman derdi: Ya Rab … dön”[28]

·       “Kuru Samanı mı Kovalıyorsun?”

“Şu iki işi bana yapma. O zaman senin yüzünden gizlenmem. Elini üzerimden uzaklaştır ve dehşetin beni yıldırmasın. O zaman beni çağır da ben cevap vereyim yahut ben söyleyeyim de bana cevap ver: Fesatlarım ve suçlarım ne kadar? Bana suçumu ve günahımı bildir. Niçin yüzünü benden gizliyorsun ve beni kendine düşman sayıyorsun? Yelin süpürdüğü yaprağı mı korkutacaksın? Ve kuru samanı mı kovalayacaksın? Çünkü bana acı şeyler yazıyorsun.”[29] … “İşte zorbalık diye feryat ediyorum[30] ve bana cevap yok. Yardım diye çağırıyorum da, adalet yok. Yoluma çit çekti ve geçemiyorum… Bana karşı öfkesini alevlendirdi ve beni hasımlarından sayıyor, çeteleri hep birden geliyor.”[31] 

·       “Allah’ın İş Arkadaşları”

“Ben diktim, Apollos suladı, fakat Allah büyüttü… Çünkü Allah’ın iş arkadaşlarıyız.”[32]

·       “Allah’ın Sırlarının Kâhyası”

“Böylece insan bizi Mesih’in hizmetçileri ve Allah’ın sırlarının kâhyası[33] gibi saysın.[34]


Yusuf Ulucan



[1] Tekvin / Yaratılış : 11 / 5 (Tekvin / Yaratılış : 3 / 8’de Tanrı’nın günün serinliğinde bahçede gezindiğinden bahsedilir)
[2] 1. Tarihler : 17 / 3 – 6
[3] 2. Tarihler : 6 / 1
[4] 2. Samuel : 22 / 7 – 9
[5] Mezmurlar : 18 / 15
[6] Eyüp : 37 / 10
[7]Çıkış / Mısır’dan Çıkış : 24 / 10
[8]“Sion Kızı” tanımlaması Eski Ahit literatüründe Kudüs Şehri için kullanılmaktadır.
[9] Hezekiel Kitabında, Allah’ın “insan suretinde Hezekiel’in yanına oturup, ayak tabanının yeri ile ilgili konuştuğundan” söz edilmektedir. (43 / 4 – 7)
[10]Yeremya’nın Mersiyeleri / Ağıtlar : 2 / 1
[11] “başımın siperi” 1885 tarihli Osmanlıca metinde “başımın hamisi”, “Yahuda benim değneğimdir” cümlesi ise “Şeriatımı vaz’ eden Yahudadır” şeklindedir.
[12] Kur’an-ı Kerim’de “Allah’ın Boyası” (Bakara Suresi (2) : 138),  “Allah’ın sanatı” (Neml Suresi (27) : 88), “Allah’ın eli” (Fetih Suresi (48) : 10) gibi tanımlamalar bulunmaktadır. Bunlar, tefsirlerden de anlaşılacağı üzere “mana yüklü” ifadelerdir. Kitab-ı Mukaddes’teki, “Allah’ın burnu”, “Etekleri”, “Yıkanma leğeni” gibi ifadeler ise oldukça seviyesiz ve aykırı durmaktadır.
[13]Mezmurlar : 108 / 7 – 9
[14]İşaya / Yeşaya : 6 / 1 – 2
[15]Yeremya 18 /  11, 17
[16] Mezmurlar : 75 / 8
[17] İşaya / Yeşaya : 25 / 6
[18]İşaya / Yeşaya : 31 / 4
[19]Hoşea : 13 / 7 – 8
[20]Sayılar / Çölde Sayım : 23 / 22
[21]Yeremya : 25 / 30
[22]İşaya / Yeşaya : 9 / 6
[23]Sayılar / Çölde Sayım : 11 / 10 – 14
[24]Mezmurlar : 35 / 22 – 23
[25] Nehemya : 1 / 6
[26]Mezmurlar : 74 / 1 – 2, 22
[27]Mezmurlar : 70 / 1, 5
[28]Sayılar / Çölde Sayım : 10 / 35
[29]Eyüp :  13 / 20 – 26
[30] Kur’an-ı Kerim’de, (Enbiya Suresi (21) : 83  Hazreti Eyyüb aleyhisselamın, sıkıntılarını Allah’a arz ederken “Dert bana dokundu! Sen merhametlilerin en merhametlisisin” şeklinde tazarru ve niyazda bulunduğu belirtilmektedir.
[31]Eyüp : 19 / 7 – 8, 11 – 12
[32] Pavlus’un Korintlilere 1. Mektubu : 3 / 6 – 9
[33] Kur’an-ı Kerim’de, havarilerin sözleri olarak “Allah’ın Yardımcıları” ifadesi yer almaktadır. (Al-i İmran Suresi (3) : 52, Saff Suresi (61) : 14) “Allah yolunda, Allah’ın peygamberine yardımcı olanlar” anlamına gelen bu ifade “sahibine saygınlık kazandıran” bir sıfat görünümündedir. Pavlus’un “Allah’ın iş arkadaşı, Allah’ın sırlarının kahyası” gibi tanımlamaları ise oldukça basit ve laubali durmaktadır.
[34] Pavlus’un Korintlilere 1. Mektubu : 4 / 1

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder