3 Temmuz 2012 Salı

Yahudiliğe ve Hıristiyanlığa ait Kutsal Kitaplarda Akıl Dışı Olaylar



TEVRAT ZEBUR VE İNCİLLER’DE AKIL DIŞI OLAYLAR







·       Eşek Konuşuyor[1]

“Eşek, Rabbin meleğini görüp duvara sıkıştı ve Balam’ın ayağını duvara sıkıştırdı ve yine eşeğe vurdu… ve eşek Rabbin meleğini gördü ve Balam’ın altında çöktü. Balam’ın öfkesi alevlendi ve değneği ile eşeğe vurdu. Ve Rab eşeğin ağzını açtı ve Balam’a dedi: “Sana ne yaptım ki, bana böyle üç kere vurdun?” Ve Balam eşeğe dedi: “Çünkü benimle eğlendin, keşke elimde kılıç olsaydı şimdi seni öldürürdüm.” Ve Eşek Balam’a dedi: “ Bütün ömrümde bu güne kadar üzerine bindiğin eşek ben değil miyim? Sana hiç böyle yapar mı idim?” Balam dedi: “Hayır”[2]

·       Ağaçlar Konuşuyor[3]

“Vaktiyle ağaçlar kendilerine kral meshetmek için gittiler ve zeytin ağacına dediler : “Bize kral ol” ve zeytin ağacı onlara dedi: “Allah’ın ve insanın bende sena ettikleri yağımı bırakayım da ağaçlar üzerine sallanmaya mı gideyim?” Ve ağaçlar incir ağacına dediler: ….İncir ağacı onlara dedi: “Tatlığımı ve iyi meyvemi bırakayım da ağaçlar üzerine sallanmaya mı gideyim?” Ve ağaçlar asmaya dediler: … ve asma onlara dedi: “Allah’ı ve insanları sevindiren şarabımı bırakayım da ağaçlar üzerine sallanmaya mı gideyim?”  Ve bütün ağaçlar kara çalıya dediler:…. ve kara çalı onlara dedi: “Eğer gerçekten siz beni kendinize kral olarak meshederseniz, gelin gölgeme sığının…”[4]

·       Hezekiel’in Gördükleri

“ Baktım ve işte şimalden buran yeli, durmadan ateş saçan büyük bir bulut geliyordu. Çevresinde parıltı ve ortasında ışıldayan maden ve ortasından dört canlı mahluk benzeri çıktı ve onların görünüşü şöyle idi: Onların insan benzeyişi vardı ve her birinin dört yüzü vardı ve onlardan her birinin dört kanadı vardı ve ayakları doğru ayaklardı. Ayaklarının yanlarında tabanı, buzağı ayağının tabanı gibi idi ve cilalı tunç gibi parıldamakta idiler ve dört yanlarında kanatları altında insan elleri vardı. Dördünün de yüzleri ve kanatları şöyle idi: Kanatları birbirine bitişmişti, yürüdükleri zaman dönmüyorlardı. Her biri dosdoğru olarak ileri yürüyorlardı. Yüzlerinin benzeyişi ise, onlarda insan yüzü, sağda dördünün aslan yüzü ve solda dördünün öküz yüzü ve dördünün de kartal yüzü[5] vardı. … Ben canlı mahluklara bakarken, işte canlı mahlukların yanında onların dört yüzü için yerde bir tekerlek vardı. … Tekerlek içinde tekerlek[6]  yürüdükleri zaman dört yanlarına da gidiyorlardı. … Taht benzeyişi üzerinde yukarıdan insan görünüşünün benzeyişi vardı. … Rabbin izzetinin benzeyişinin görünüşü bu idi. …[7]

·       Rab, Hezekiel’e Kitap Tomarını Yediriyor

“Ve Sen Ademoğlu, sana söyleyeceğimi dinle! O asi ev gibi asi olma, ağzını aç ve sana verdiğimi ye!” ve baktım ve işte bana bir el uzandı ve işte o elde bir kitap tomarı vardı ve önüme açtı ve yüzü ile arkası yazılı idi. Ve onda mersiyeler, inilti ve figan yazılı idi ve bana dedi: “ Ademoğlu! Bulduğun şeyi ye, bu tomarı ye ve git İsrail evine söyle.” Ağzımı açtım ve o tomarı bana yedirdi.[8] Ve bana dedi: “Ademoğlu! Bunu karnına yedir ve sana verdiğim bu tomarla bağırsaklarını doldur.” Ve yedim ve ağzımda bal gibi tatlı idi…[9]

·       Rab İnsan Pisliği İle Ekmek Pişirilmesini Emrediyor

“ve sen kendine buğday ve arpa ve bakla ve mercimek ve darı ve çavdar al ve onları bir kaba koy ve onlardan kendine ekmek yap. Yanın üzerine yatacağın günler sayısına göre 390 gün ondan yiyeceksin ve yiyeceğin yemek tartı ile olacak. Günde yirmi şekel (yaklaşık 230 gram), vakit vakit yiyeceksin. Ve ölçü ile su içeceksin, bir hinin altıda biri (yaklaşık 0,6 litre), vakit vakit içeceksin ve arpa pideleri gibi yaparak yiyeceksin. Ve insandan çıkan pislikle onların gözü önünde pişireceksin.” Ve Rab dedi: “Kendilerini aralarına süreceğim milletler içinde İsrail oğulları, ekmeklerini böyle murdar olarak yiyecekler.” Ve ben dedim: “Ah Ya Rab Yahova! İşte benim canım murdar olmamıştır. Çünkü gençliğimden şimdiye kadar leş, hayvan parçaladığını yemedim ve mekruh et ağzıma girmedi.” Ve bana dedi: “Bak! İnsan pisliği sana sığır tezeği verdim ve onun üzerinde ekmeğini pişireceksin.”[10]

·       Belden Aşağısı Ateş, Üstü Maden

“Ve baktım ve işte ateş görünüşü gibi bir benzeyiş, belinin görünüşünden aşağısı ateş ve belinden yukarı parıltı görünüşü gibi, sanki ışıldayan bir maden. Ve o bir el şekli uzattı ve başımın bir perçeminden tuttu ve Ruh, yer ile gök arasında beni kaldırdı.”[11] 

·       Şeytan’ın Tahtı Bergama’da

“Bergama’da olan kilisenin meleğine yaz: İki ağızlı keskin kılıcı olan şu şeyleri diyor: “Nerede oturduğunu bilirim; Şeytan’ın tahtı oradadır. İsmimi sıkı tutuyorsun ve aranızda Şeytan’ın oturduğu yerde, öldürülen sadık şahidim Antipas’ın günlerinde bile bana olan imanını inkar etmedin.”[12] 

·       Allah’ın Yedi Ruhu

“Gökte açılmış bir kapı vardı ve boru sesi gibi benimle söyleştiğini işitmiş olduğum evvelki ses dedi: “Buraya çık ve bundan sonra olması lazım gelen şeyleri sana göstereceğim.” Hemen Ruh’ta oldum ve işte gökte bir taht konulmuş ve taht üzerinde bir oturan vardı. Ve oturan, görünüşte yeşim ve kırmızı akik taşına benzerdi ve tahtın çevresinde görünüşü zümrüde benzeyen bir alaimisema (gökkuşağı) vardı. Ve tahtın etrafında yirmi dört ihtiyar vardı ve tahttan şimşekler ve sesler ve gök gürlemeleri çıkıyordu ve tahtın önünde yedi ateş meşalesi vardı. Onlar Allah’ın yedi ruhudur. Ve tahtın önünde…dört canlı mahluk vardı. Ve birinci mahluk aslana benzer ve ikinci mahluk danaya benzer ve üçüncü mahlukun yüzü insan yüzü gibi ve dördüncü mahluk uçan bir kartala benzerdi ve dört mahluktan her birinin altı kanadı olup, etrafı ve içi gözlerle doludur.”[13]

·       Yedi Boynuzlu Kuzu

“ ve tahtın ve dört mahlûkun ortasında ve ihtiyarların ortasında duran boğazlanmış bir kuzu gördüm. Yedi boynuzu ve yedi gözü vardı. Bunlar bütün dünyaya gönderilmiş olan Allah’ın yedi ruhudur.”[14]

·       Yedi Başlı On Boynuzlu Ejder

“Ve gökte bir alamet güneşle giyinmiş ve ayakları altında ay ve başı üzerinde on iki yıldızdan tacı olan bir kadın göründü ve gebe idi ve doğurmak için eziyette olup ağrı çekerek bağırıyordu. Ve gökte başka bir alamet göründü ve işte yedi başı ve on boynuzu ve başları üzerinde yedi tacı olan büyük kızıl bir ejder vardı.”[15] 

·       Ağzı Aslan, Ayakları Ayı, Kendi Kaplana Benziyor

“Denizden çıkan bir canavar gördüm. On boynuzu ve boynuzları üzerinde on tacı ve başları üzerinde küfür isimleri vardı. Ve gördüğüm canavar kaplana benziyordu ve ayakları ayının ayakları gibi ve ağzı aslanın ağzı gibi idi.”[16]

·       Uçan Tomar

“Yine gözlerimi kaldırıp baktım ve işte uçmakta olan bir tomar gördüm ve bana dedi: “Ne görüyorsun?” ve dedim: “Uçmakta olan bir tomar görüyorum, uzunluğu yirmi arşın (yaklaşık 9 metre) ve genişliği on arşın (yaklaşık 4,5 metre)”  Ve bana dedi: “Bütün memleket üzerine çıkan lanet budur…” [17]


Yusuf Ulucan




[1] “Bir hayvanın bir insanla konuşması” örneği Kur’an-ı Kerim’de yer almaktadır. Neml Suresi (27) : 22 – 23. ayetlerden “Hüdhüd Kuşu’nun Hazreti Süleyman’la konuştuğu” , 18. ayet-i kerimeden de “bir Nemlenin /karıncanın hemcinsleri ile konuştuğu” anlaşılmaktadır. Az sayıda müfessir / Kur’an yorumcusu, “Hüdhüd’ün, bir kuş olmayıp, Hazreti Süleyman’ın ordusundaki subaylardan biri”, “Nemle Vadisi’nin bir bölge adı ve Nemle’nin de bölge halkından biri” olduğunu söylemişlerse de, yorumları itibar görmemiştir. (Konu ile ilgili açıklamalar için bakınız; Mevdudi, Tefhimu’Kur’an,  2. baskı, cilt :4, sayfa :98 – 104, İnsan Yayınları, İstanbul – 1991 )
[2] Sayılar / Çölde Sayım : 22 / 25 – 33 kısaltılarak alınmıştır
[3] Eski Ahit’teki bu ifadeler “yanlış bir adamı başlarına kral seçen bir bölge halkına nasihat” mahiyetindedir. Kur’an-ı Kerim’de “ağaçların ne kendi aralarında ne de başka cinslerle konuştuklarına dair bilgi” yoktur. Ancak ( bütün varlıkların olduğu gibi) ağaçların(da) secde ettikleri bildirilmektedir. (örnek: Rahman Suresi (55) : 6) Tasavvuf alanında yazılmış eserlerde ise “hayvanların, bitkilerin, hatta cansız varlıkların konuşmalarına rastlanmaktadır.
[4]Hakimler : 9 / 8 – 15 kısaltılarak alınmıştır.
[5] İnsan yüzünün “sayısı ve yeri” ile kartal yüzünün “yeri” konusundaki belirsizlik Yeni Çeviri’de giderilmiştir.
[6] Hezekiel Kitabında “Tekerlek”  ile ilgili bir başka anlatım daha bulunmaktadır. (10 / 9 – 14)
[7]Hezekiel : 1 / 4 – 28 kısaltılarak alınmıştır.
[8] Benzer bir “kitap yeme” olayı da Yeni Ahit’te Yuhanna’nın Vahyi’nde (10 / 9 – 11) geçmektedir.
[9]Hezekiel : 2 / 8 – 3 / 1 kısaltılarak alınmıştır.
[10] Hezekiel : 4 / 9 – 15
[11] Hezekiel : 8 / 2 – 3
[12]Yuhanna’nın Vahyi : 2 / 12 – 13
[13] Yuhanna’nın Vahyi : 4 / 1 – 8
[14] Yuhanna’nın Vahyi : 5 / 6
[15] Yuhanna’nın Vahyi : 12 / 1 – 3
[16]Yuhanna’nın Vahyi : 13 / 1 – 2
[17] Zekarya / Zekeriya : 5 / 1 – 3
NOT Özellikle Hıristiyanlar, bizim Kitab-ı Mukaddes’te “akıl dışı anlatımlara örnek” olarak aldığımız bu tür cümle ve ifadelerin Kur’an-ı Kerim’de de bulunduğunu iddia etmişlerdir. Kur’an-ı Kerim’de : “Kayadan deve çıkması” (A’raf Suresi (7) : 73), “Ateşin yakmaması” (Enbiya Suresi (21) : 69), “Asanın yılana dönüşmesi” (Taha Suresi (20) : 20) gibi örnekler vardır. Ancak bunlar, Peygamberlerin, “inanmayan ve kendilerinden gösterge isteyenlere karşı” Allahu Teala’nın verdiği güçle gösterdikleri mucizelerdir. İslami literatürde yer alan “mucize” ve “keramet” örnekleri ile çoğu hayal ürünü bu tür anlatımların aynı kategoriye konulması düşünülemez.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder